Základy střihové skladby I
MgA. Tomáš Polenský, Ph.D.
Základy střihové skladby I
Info
Období
zima 2023

Průvodní list a organizace kurzu

Garant: MgA. Tomáš Polenský, Ph.D.

Vyučující: MgA. Tomáš Polenský, Ph.D.

Cíle předmětu: Cílem je seznámit posluchače se základními pojmy střihové sklady jako jsou filmový prostor, čas, předsnímací jednoty apod. Student si pomocí praktických cvičení i teoretického výkladu má uvědomit základní principy filmové tvorby. V tomto kurzu se budeme zaměřovat hlavně na hraný narativní film.

Organizace kursu: Kurs je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují průběžné konzultace a řízení procesu učení.

Podmínky absolvování: Vypracování série 8–12 černobílých fotografií představujících jednotlivé skladebné záběry postupu práce, ústní prezentace analýzy vybrané scény hraného filmu (ppt), střih krátké obrazové sekvence v AVIDu

Kontakt na vyučujícího: tomas.polensky@fpf.slu.cz

Způsoby komunikace: Výuka v kombinované formě studia se odehrává podle rozvrhu zveřejněného na stránkách Ústavu Filmové, televizní a rozhlasové tvorby FPF Slezské univerzity v Opavě a prostřednictvím individuálních konzultací s pedagogem. Komunikace s vyučujícím probíhá především univerzitním emailem, pomocí MS Teams nebo diskuzní skupinou. Ověřování znalostí probíhá prezenčně formou diskuzí na jednotlivých konzultacích, resp. prostřednictvím diskusního fóra.

Osnova:

1. Úvod do práce s AVIDem

2.Workflow střihače

3. Předsnímací jednoty, Grifithovská střihová skladba

4. Kulešovův efekt

5. Filmový prostor

6. Práce s filmovým časem

7. Prezentace fotoscénářů

8. Prezentace analýzy vybrané scény

9. Detail a jeho funkce ve střihové skladbě

10. Celek a jeho funkce ve střihové skladbě

11. Střih pohybu, popisný versus tvůrčí přístup

12. Prezentace střižených sekvencí

13. Střih a jeho vliv na herecký výkon


Literatura

povinná:

BÖHM, M. a KOL. Česká střihová škola. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2023.

BORDWELL, D. a THOMSONOVÁ, K. Umění filmu: Úvod do studia formy a stylu. Praha: AMU 2018

VALUŠIAK, J. Střihovou skladbou k n-té dimenzi. Praha: AMU 1993.

VALUŠIAK, J. Základy střihové skladby. Praha: AMU 2005.


doporučená:

AUMONT, J. Obraz. Praha: AMU, 2005.

Avid. Dokumentace.

KUČERA, J. Střihová skladba ve filmu a televizi. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2016.

XpressDV. Dokumentace

Studenti se seznámí se střihovým softwarem AVID Media Composer. Naučí se založit projekt, nastavit si klávesnici a interface a zkusí si střihnout krátkou sekvenci.

Kapitola obsahuje:
1
PDF

Studenti se seznámí s postupem práce střihače na celovečerním filmu od příprav až po závěrečné fáze postprodukce. Zaměří se na organizaci projektu ve střihovém software a seznámí se také s pojmy jako výběrka, hrubý střih, čistý střih a picture lock. Opora: str. 77-81

Studenti se seznámí s tvorbou filmového časoprostoru a základními pravidly pro jeho konstrukci. Naučí se také pravidla kontinuity. Opora: str. 14-33

Studenti se seznámí s filmovými experimenty Lva Vladimiroviče Kulešova z roku 1919 a bude jim odhalen základní princip montáže. Opora: str. 18

Studenti se seznámí se základními pravidly pro konstrukci filmového prostoru. Zopakují si tak látku z předchozích hodin na příkladech současných filmů. Opora: str. 14-33

Studenti se seznámí s možnostmi vyjadřování času ve filmu a křivkou zrání záběru. Opora: str. 38-61

Studenti prezentují své fotoscénáře – postupy práce. Učí se přijímat konstruktivní poznámky svých kolegů a hledat možnosti nápravy vzniklých problémů v tvůrčí diskusi vedené pedagogem. Opora: str. 8-15

Student si vybere jednu scénu z celovečerního hraného filmu, kde dochází k pronásledování. Tuto scénu rozebere a ukáže na ní způsob práce s časem a prostorem. Opora: str. 38-61

Studenti se seznámí s funkcí detailu ve střihové skladbě hraného filmu. Opora: str. 10-12

Studenti se seznámí s funkcí celku ve střihové skladbě na příkladech současných filmů. Opora: str. 9

Na příkladu taneční sekvence se studenti prakticky naučí, jak se dá stříhat pohyb. Opora: str. 81-84

Studenti prezentují střižené sekvence se zaměřením na pohybové návaznosti. v tvůrčí diskuzi se učí přijímat konstruktivní kritiku a hledat optimální řešení vzniklých skladebných problémů. Opora: str. 81-84

Na příkladu sekvence hraného filmu se studenti naučí, jakým způsobem může střihač ovlivnit herecký výkon. Opora: 65-68

Předchozí