ARCHKRA050 Adaptations into the Pleistocene and early Holocene landscape

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2025
Rozsah
0/2/0. 5 kr. Ukončení: z.
Garance
doc. PhDr. Vratislav Janák, CSc.
Ústav historických věd – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Předpoklady
Znalost anglického jazyka.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Methods in the archaeological prospection, with a special emphasis on the prehistoric settlement within a different environments: European plain, African deserts, Asiatic tropical forest and steppe. Different adaptations in to the Late Pleistocene – Early Holocene environment and changing climate among hunter-gatherers of the Old Warwith a case studies from Europe, Africa and Asia.
Osnova
  • 1. Introduction into the field archeology of Non-European area. 2. Archaeological prospection. 3. Shouldered point technocomplex – Europe. 4. Tanged point technocomplex – Europe. 5. Backed point technocomplex – Europe. 6. Early Mesolithic – Europe. 7. Late Mesolithic – Europe. 8. Late Palaeolthic od the Nile Valley – Africa. 9. Mesolithic of the Saharan Africa. 10. Hoabinhian in the SE Asia. 11. Central Asia in the Pleistocene and early Holocene. 12. American continents during Pleistocene and early Holocene 13. Human adaptations into the landscape and chmate during the Late Pleistocene and early Holocene – summary
Literatura
    povinná literatura
  • Higham, C.: "Hunter-Gatherers in Southeast Asia: From Prehistory to the Present." Human Biology 85 (1/3). 2013. 21- 44, 24.
  • Gamble C.: The Palaeolithic societies of Europe. Cambridge 1999.
  • Ranere, A. – López, C. E.: Cultural diversity in late pleistocene/early holocene populations in northwest south America and lower Central America, Int. J. South. Am. Archaeol., 1. 2007. 25-31
  • Renfrew, C. – Bahn, P. G.: Archaeology: Theories, Methods and Practice. 2000.
  • Garcea, E. A. A.: The Prehistory of the Sudan. Springer, Switzerland. 2020.
Výukové metody
Seminář
Metody hodnocení
Zápočet. Účast na seminářích min. 65%, písemný test.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2023, léto 2024.