FPF:ARTAVTBP35 Film Criticism and Analysis II - Course Information
ARTAVTBP35 Introduction to Film Criticism and Film Analysis II
Faculty of Philosophy and Science in OpavaSummer 2025
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Martin Novosad (lecturer)
Mgr. Martin Novosad (seminar tutor) - Guaranteed by
- Mgr. Martin Novosad
Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Contact Person: MgA. Mikuláš Odehnal - Prerequisites (in Czech)
- FORMA(P)
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Audio-visual works (programme FPF, AVT-bpbk)
- Course objectives (in Czech)
- Seminář, který bude vždy tematicky doplněn přednáškou, je určen k rozvoji základních schopností potřebných při kritickém a analytickém psaní o filmu na základě použitých výrazových prostředků a reflexe kritické praxe. Studentům budou také zadávány krátké písemné úkoly, které budou pak následně na seminářích rozebírány.
Cílem semináře je inspirovat studenty k psaní krátkých kritických textů na úrovni akceptovatelné v odborném tisku. Studenti by měli být seznámeni se základními (ovšem různorodými) nástroji, pojmy a postupy, jak napsat filmově-kritický text. Kurz bude kombinovat jednoduché praktické návody vystavěné na pozitivních i negativních případech s exkurzy k abstraktnějším teoretickým otázkám týkajícím se filmového média, formy, umění a průmyslu. Pointou je především varovat studenty před výkladovými a hodnotícími dogmaty, klišé a apriorními předsudky, a následně jim tak umožnit psát kreativně, úsporně a co nejkonkrétněji.
Smyslem předmětu je seznámit posluchače s komplexním způsobem vnímání uměleckého hraného filmu na základě rozboru jeho jednotlivých složek a jejich vzájemné provázanosti: od dílčích aspektů stylu (práce kamery, mizanscéna, zvuk, střih) přes narativní výstavbu (fabule/syžet, vyprávění/popis, vypravěč/postava, čas/prostor) až po významovou rovinu, související s otázkou interpretace. To znamená postihnout nejen obsah, ale i způsob filmového vyjádření. A to především rozborem celkové i detailní kompozice díla ve smyslu struktury jeho skladby. - Syllabus (in Czech)
- 1.–2. ideologická analýza
- 3.–4. historická analýza (film jako obraz doby)
- 5.–6. filmová sebereflexivnost (film jako alegorie filmové praxe)
- 7.–8. analýza divácké recepce
- 9.–10. analýza televize
- 11.–12. analýza experimentální kinematografie
- 13. opakování
- Literature
- required literature
- FIELD, S. Jak napsat dobrý scénář. Praha, 2007. info
- MONACO, J. Jak číst film. Praha: Albatros, 2004. info
- recommended literature
- LUKEŠ J. Orgie střídmosti. Olomouc: Votobia, 2001.
- BLAŽEJOVSKÝ, J. Spiritualita ve filmu. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2007.
- CIESLAR, J. Concettino ohlédnutí. Praha, 1996. info
- WAJDA A. Moje filmy. Olomouc: Votobia, 1996. info
- CARRIERE, J.-C. Vyprávět příběh. Praha: NFA, 1993. info
- Rozhovory Hitchcock ? Truffaut. Praha, 1987. info
- KERR, W. Jak nepsat hru. Praha: Orbis, 1963. info
- Teaching methods (in Czech)
- teoretická příprava, analýza
- Assessment methods (in Czech)
- ročníková seminární práce – písemná prezentace
- Language of instruction
- Czech
- Enrolment Statistics (Summer 2025, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/summer2025/ARTAVTBP35