FPF:ARTHDBP021 Basics of documentary filmmaki - Course Information
ARTHDBP021 Basics of documentary filmmaking
Faculty of Philosophy and Science in OpavaWinter 2024
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- MgA. Kristína Pupáková (lecturer)
MgA. Kristína Pupáková (seminar tutor) - Guaranteed by
- MgA. Kristína Pupáková
Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Contact Person: MgA. Mikuláš Odehnal - Timetable
- Mon 14:45–15:30 D2
- Timetable of Seminar Groups:
- Prerequisites (in Czech)
- FORMA(P)
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Historical documentary studies and media presentation of history (programme FPF, HistDok)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem je seznámit posluchače se základy tvorby dokumentu. Pokusíme se o definici a specifikaci výrazových prostředků a možností filmové řeči dokumentárního díla a o vymezení hranic jednotlivých žánrů v oblasti dokumentární tvorby (portrét, autoportrét, deník, anketa, fejeton, reportáž, sportovní film). Poukážeme na rozdíly filmové řeči publicistiky a dokumentu. Zaměříme se i na práci se zdroji a s respondentem. Posluchači se seznámí se všemi etapami vzniku dokumentárního díla – s klíčovými fázemi procesu koncepčního dramaturgického myšlení při formování námětu a tématu díla a také s metodami realizace, s jejich možnostmi a limity. Součástí semináře budou projekce ukázek z děl uznávaných dokumentaristů, na kterých se budeme snažit nejen demonstrovat netradiční přístupy k tématu, ale i vývoj dokumentární tvorby, tvůrčí dokumentaristické postupy, vztah dokumentu a dobového kontextu či investigaci v rámci dokumentárního žánru.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Úvod do dokumentárního filmu, definice pojmu, etika
- 2. Pozorovat/rekostruovat, vertov vs. Flaherty
- 3. Poezie versus sociální dokument, ivens vs. Vigo
- 4. Podoby zvukového dokumentu, užití komentáře, lehovec
- 5. Free cinema, kouzlo synchronního zvuku. Wiseman
- 6. Příběh v dokumentárním filmu, situace, tříaktová struktura
- 7. Portrét vs. Medailon
- 8. Vědecký film, painlevé 9. Režisér jako postava v dokumentárním filmu
- 10. Found – footage, práce s archívním materiálem
- 11. Sportovní film
- 12. Specifické podoby dokumentu – performativní modus
- 13. Dokumentaristická etika
- Literature
- required literature
- Nichols, B. Úvod do dokumentárního filmu. Praha, 2010. info
- GAUTHIER, G. Dokumentární film, jiná kinematografie. Praha, AMU, 2004. info
- ADLER, R. Cesta k filmovému dokumentu. Praha, FAMU, 2001. info
- recommended literature
- MAGÁL, S. Vývoj teórií dokumentárneho filmu. Bratislava: VŠMU, 1990.
- ŠPÁTA, J. Perspektivy dokumentárního filmu a jeho výuky na přelomu století. Profesorská přednáška. 2001.
- FLAHERTY, R. Materiály k dějinám dokumentárního filmu. Praha, 1969. info
- Teaching methods (in Czech)
- teoretická příprava, praktická cvičení, analýza
- Assessment methods (in Czech)
- odevzdání písemné analýzy vybraného snímku
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- Study Materials
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2024/ARTHDBP021