ARTKSPBP31 Contemporary cinema

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Winter 2024

The course is not taught in Winter 2024

Extent and Intensity
1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Jana Bébarová (lecturer)
Mgr. Jana Bébarová (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Jana Bébarová
Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Supplier department: Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět je zaměřen na základní orientaci v evropských kinematografiích od 80. let do současnosti. Výklad se bude věnovat seznámení s nejvýznamnějšími filmovými tvůrci a díly tohoto období, stejně jako popisu zásadních trendů a vývojovými tendencemi v rámci kinematografií i televizní tvorby evropských států v jednotlivých desetiletích. Zajímat nás bude rovněž společensko-politický, hospodářský a širší kulturní kontext nejdůležitějších evropských děl. Součástí výuky bude také představení významných osobností (scenáristů, režisérů, kameramanů, herců, hudebních skladatelů, střihačů či mistrů zvuku aj.) a jejich tvorby. Cílem kurzu je, aby studenti získali praktickou orientaci v dějinách evropské kinematografie posledních let, která jim bude nezbytnou studnicí vědomostí, ale i cennou oporou či inspirací při realizaci vlastních projektů. Na přednášku budou navazovat studijní projekce k dějinám evropské kinematografie a televizní tvorby.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Odliv diváků a stav evropské filmové produkce v 80. letech (technologické proměny, estetické změny) 2. Evropská filmová postmoderna (změna pozice umělecké kinematografie, nemožnost vyprávět příběh, neobarokní vize, propojení se světem TV, reklam a videoklopů, dialog s jinými uměními) 3. Nová témata a práce s formálními prostředky v evropských produkcích v 90. letech (reflexe sociálních problémů, sebereflexivní kinematografie, sexualita, ženy a queer cinema) 4. Film jako dokument (vliv digitálních kamer, hnutí Dogma) 5.–6. Neoklasicismus – film jako obraz (práce s klasickými formami až ke specifickým žánrům) 7.–8. Cinema jako hra (narušování hranic kinematografie) 9.–10. Film jako umělecké dílo (radikálnost v autorských výpovědích) 11. Spektakulární podívaná (manýristické tendence v evropských dílech, vztah k opeře, divadlu a výtvarnému umění) 12. Rozvoj televizních formátů v evropských produkcích a vzestup seriálového vyprávění příběhů 13. Opakování
Literature
    required literature
  • BORDWELL, D. – THOMPSONOVÁ, K. Dějiny filmu. Přehled světové kinematografie. Praha 2011.
  • NICHOLS, B. Úvod do dokumentárního filmu. Praha 2010
  • DUTKA, E. Minimum z dějin světové animace. Praha 2012.
    recommended literature
  • BARSAM M. R. Non-fiction film. Bloomington: Indiana University Press, 1992.
  • GAUTHIER, G. Dokumentární film, jiná kinematografie. Praha 2004.
  • CHERCHI, P. U. Silent cinema an Introduction. Londýn: BFU, 2002.
  • PLAŹEWSKI, J. Dějiny filmu 1895–2005. Praha 2009.
Teaching methods (in Czech)
přednáška, seminář
Assessment methods (in Czech)
písemný test, ústní zkouška, písemná analýza vybraného díla
Language of instruction
Czech

  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2024/ARTKSPBP31