ARTKSPBP36 Digitalization of film and TV

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Summer 2025
Extent and Intensity
1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
prof. MgA. Marek Jícha (lecturer)
prof. MgA. Marek Jícha (seminar tutor)
Guaranteed by
prof. MgA. Marek Jícha
Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Supplier department: Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Kurz studenty seznámí se základními principy činnosti kurátora tradičních i digitalizovaných audiovizuálních sbírek. Uvede základy akvizice a ochrany filmových archiválií, a podrobněji pak obeznámí posluchače s různými metodami a úskalími digitalizace obrazové i zvukové složky audiovizuálních děl.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Co je digitalizace 2. Základy práce s analogovým materiálem 3. Artefakty určené k digitalizaci 4. Zpřístupnění digitalizovaného materiálu 5. Práce s digitalizovaným materiálem v síti 6. Ochrana digitalizovaných dat 7. Efektivní využití moderní techniky 8. Média vhodná k uchovávání digitalizovaného materiálu 9. Využití digitalizovaného díla k výrobě nového 10. Digitalizace obrazu 11. Digitalizace zvuku 12. Využití digitalizace v edukaci 13. Opakování
Literature
    required literature
  • READ, P. – MEYER, M.-P. Restoration of Motion Picture Film. Oxford: Butterworth-Heinemann, 2005.
  • BICAT, Z. – SALT, B. The 100 films. In: SEARS, R. Making Pictures: A Century of European Cinematography. London: Imago, 2003.
  • JÍCHA, M. – ŠOFR, J. Živý film: digitalizace filmu Metodou DRA. Praha: Lepton studio, 2016.
  • MAZZANTI, N. Digital Agenda for European Film Heritage. Brusel: European Commission DG Information Society and Media, 2011.
    recommended literature
  • Studijní materiály FIAF*. Paris: Institut National de l’Audiovisuel.
  • BORDWELL, D. – THOMPSONOVÁ, K. Dějiny filmu. Přehled světové kinematografie. Praha 2011.
  • KESNER, L. ml. Muzeum umění v digitální době: Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha: Argo, 2000.
  • CHERCHI, P. U. Silent cinema an Introduction. Londýn: BFU, 2002.
  • * FIAF = International Federation of Film Archives, materiály dostupné on-line z: http://www.fiafnet.org/
  • Studijní materiály FIAF*. Bologna: L’Immagine Ritrovata.
  • URGOŠÍKOVÁ, B. Ochrana a záchrana filmového dědictví. Restaurátorské práce Národního filmového archivu Praha. Zprávy památkové péče 65, 2005, č. 6.
  • Journal of Film Preservation. Brusel: FIAF*.
  • MISEK, R. Chromatic Cinema. A History of Screen Color. Chichester: Willey-Blackwell, 2010.
  • Sætervadet, T. The Advanced Projection Manual. FIAF – NFI, 2006.
Teaching methods (in Czech)
přednáška, seminář
Assessment methods (in Czech)
ústní, obrazová prezentace (referát, ppt)
Language of instruction
Czech

  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/summer2025/ARTKSPBP36