HKDRPBP015 Animation and presentation of cultural heritage

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Winter 2024
Extent and Intensity
0/3/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PhDr. Marian Hochel, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Markéta Kouřilová (seminar tutor)
Mgr. et Mgr. Eva Schwanová (seminar tutor)
Guaranteed by
PhDr. Marian Hochel, Ph.D.
Institute of Historical Sciences – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Timetable of Seminar Groups
HKDRPBP015/A: Fri 20. 9. to Thu 31. 10. Mon 14:45–17:10 H6, Fri 1. 11. to Mon 23. 12. Mon 14:45–17:10 H6, M. Hochel, M. Kouřilová, E. Schwanová
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The course characterizes animation and presentation as important ways of caring for material and spiritual culture and cultural heritage / monuments, as a means of transmitting information, interpretation and education of their history, functions and values ​​in relation to the public / clients of all ages, social and interest categories ( children, youth, families with children, seniors, educated people, people with special needs). It emphasizes modern approaches and the need to perceive animation and presentation in terms of creative educational methods, it uses the preservation of an objective and professional correct approach to the presentation of cultural history and cultural heritage.
Learning outcomes
After completing the course, the student will be able to:
- analyze modern approaches in the presentation of cultural heritage for different audience segments,
- to propose and explain a suitable method of presenting cultural heritage in relation to specific examples from practice.
Syllabus
  • 1. Terminology, literature, information sources.
  • 2. Cultural history and cultural heritage as objects of animation and presentation.
  • 3. Principles, procedures and tools of interpretation, including the basics of communication skills.
  • 4. Basic educational tools in the presentation and animation of cultural heritage.
  • 5. Basic presentation techniques and procedures (exposition, exhibition, gallery exhibition, diorama, exterior installations).
  • 6. Modern methods of presentation, audiovisual means.
  • 7. Animation and animation procedures in the context of the practice of memory institutions (museums, galleries, monuments, etc.).
  • 8. Animation and animation procedures in cultural tourism.
  • 9. Framework educational programs (lectures, workshops, guided tours, lecturer programs, etc.).
  • 10. - 12. Animation and presentation of selected topics in current practice (listening at events, programs of selected memory institutions in tourism).
  • 13. Discussion, evaluation and suggestions for realized hearings in practice.
Literature
    required literature
  • Cihlářová, K. Animace kultury ve výchově a vzdělávání. Praha 2011.
  • Dolák, Jan. Muzeum a prezentace. Bratislava, 2015. info
  • Foltýn, D. – Havlůjová, H. (eds.). Kulturní dědictví a udržitelný rozvoj: Osm příkladů z české školní praxe/Cultural Heritage and Sustainable Development: Eight Case Studies from Czech Schools. Praha 2012.
  • Havlůjová, H. – Hudec, P. – Indrová, M. Památky nás baví. 1. Objevujeme kulturní dědictví s předškoláky a žáky 1. stupně základních škol. Praha 2015.
  • Havlůjová, H. – Charvátová, K. – Indrová, M. Památky nás baví 2. Předáváme péči o kulturní dědictví žákům 2. stupně základních škol a středoškolákům. Praha 2015.
  • Havlůjová, H. – Charvátová, K. – Indrová, M. – Klapko, D. Památky nás baví 3. Potenciál kulturního dědictví pro vysokoškolské a další vzdělávání pedagogů. Praha 2015.
  • Havlůjová, H. – Indrová, M. – Svoboda, P. a kol. Památky nás baví 4. Kulturní dědictví jako příležitost pro učení všech generací. Praha 2015.
  • Jagošová, L. – Jůva, V. – Mrázová, L. Muzejní pedagogika. Metodologické a didaktické aspekty muzejní edukace. Brno 2010.
  • JOHNOVÁ, R. Marketing kulturního dědictví a umění. Praha: Grada, 2008. info
  • KRAUS, J. Rétorika a řečová kultura. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0898-7. info
  • Pavelec, P. – Slavko, P. Metodika pro přípravu a realizaci historicky poučených festivit v prostředí hradů a zámků – I. České Budějovice 2015.
  • Tyslová, I. a kol. Metodiky animačních procesů v kultuře. Praha, 2012. info
  • Kolektiv: Metodika průvodcovské činnosti na hradech, zámcích a dalších zpřístupněných památkách. Odborné a metodické publikace, sv. 44. Praha: Národní památkový ústav, 2014.
  • Památky nás baví, Vzdělávací portál NPÚ, Metodické materiály k prezentaci a edukačnímu využití kulturních památek, https://www.pamatkynasbavi.cz/cs
    recommended literature
  • Friedlová, M. Umění: prostor pro život a hru. Animátor umění. Olomouc 2008.
  • Brabcová, Alexandra (ed.): Brána muzea otevřená. Praha 2003.
  • Havlíková, I. – Musílková, K. Možnosti muzejní prezentace a využitím moderních technologií. In: Muzejní výstavnictví. Učební texty nástavbového kurzu Školy muzejní propedeutiky Asociace muzeí a galerií České republiky, Praha 2014, s. 207-212.
  • Helcl, Z. Jak zvládnout 77 obtížných situací při prezentacích a přednáškách. Osvědčené rady a příklady z praxe. Praha 2013.
  • Muzejní výstavní tvorba: sborník přednášek ze semináře 26.-27.6.2007. Hodonín: Masarykovo muzeum v Hodoníně, 2008. info
  • Krátká, J. – Vacek, P. Audiovizuální edukace jako součást mediální výchovy. Brno 2008.
  • Pechová, Z. Metody animace kulturně historického dědictví. Zprostředkování poznání tvůrčí interpretací přítomného. Dis. práce MU, Brno 2011, [online] (https://is.muni.cz/th/mglby/DSP_Pechova.pdf).
  • SIOSTRZONEK, J. Animace kultury (polské inspirace). Opava: ITF FPF SU v Opavě, 2008. info
  • Svatoš, T. Kapitoly ze sociální a pedagogické komunikace. Teoretická minima a praktické náměty. Hradec Králové 2009.
  • Šobáňová, P. Edukační potenciál muzea. Olomouc 2012.
  • Šobáňová, Petra. Muzejní edukace. Olomouc, 2012. info
  • Šobáňová, P. Muzejní expozice jako edukační médium 1. Olomouc 2014.
  • Veselá, J. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2006. info
  • Dostál, P. – Černá, J. a kolektiv: Marketingové řízení památkových objektů. Praha 2014.
    not specified
  • Kaplánek, M. Animace. Studijní text pro přípravu animátorů mládeže. Praha 2013.
  • Martinec, V. – Mazánek, P. Moderní nástroje komunikace s návštěvníky expozic. In: Muzejní výstavnictví. Učební texty nástavbového kurzu Školy muzejní propedeutiky Asociace muzeí a galerií České republiky, Praha 2014, s. 200-207.
  • Mrázová, L. Úvod do muzejní pedagogiky a tvorby doprovodných programů v muzeu. In: Muzejní výstavnictví. Učební texty nástavbového kurzu Školy muzejní propedeutiky Asociace muzeí a galerií České republiky, Praha 2014, s. 169-197.
  • Vybíral, Z. Animace a interpretace kulturního dědictví. Opava 2015.
Teaching methods
seminar
Assessment methods
Discussion. Attendance at seminars (75%), active approach. Preparation of a selected project.
Language of instruction
Czech
Teacher's information
The purpose of the course is to acquaint students with the types of presentation and interpretation of the country house, namely the Raduň State Chateau. The aim is to apply theoretical knowledge in the field of animation and presentation in practice. Students will try to find ways to mediate its cultural and historical potential to different age, social and interest groups with regard to the preservation of the functions and values ​​of the monument. In the role of animator, they will, either individually or in groups, prepare materials on their chosen topic and then create specific types of outputs, programs, the implementation of which they will be able to verify in practice. Specifically, it is the creation of programs for children, or parents with children, possibly for seniors, as well as for people with reduced mobility and orientation. Attention will also be paid to the creation of new interior and exterior sightseeing tours, including educational programs, or the implementation of events that promote the monument in a suitable and appropriate way and address other visitors.

Projects:

Attention children - educational tours for children / families with children

Fear of emptiness - a sightseeing tour with a minimum of furniture

Without wifi - a program for the Z generation

Citrus and exotic plants in the chateau orangery - a topic for the implementation of educational programs

English park - scenery, or the possibility of another presentation?

Monument without barriers - programs for:

- blind and partially sighted

- people with mental disabilities

- persons with combined disabilities

Grateful or demanding visitor - creating a program for seniors

The main objective in the field of museum pedagogy is to acquire professional terminology, understand the concepts of contemporary museum pedagogy, analyse museum education of selected museum facilities for children, youth, adults, seniors and people with disabilities. After completing the course, the student will be able to use the professional terminology of museum pedagogy, understand contemporary concepts of museum pedagogy and museum-pedagogical infrastructure, explain the importance and contribution of museum pedagogy. Subject syllabus: 1. terminology and literature, 2. basics of general pedagogy, 3. museum pedagogy and its development, 4. museum pedagogy abroad – Slovakia, USA and Germany, 5. methods of museum pedagogy and its use in practice, 6. practical exercises. Literature will be specified during the lessons.

The course is also listed under the following terms Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2024/HKDRPBP015