FPF:UBKKBK0016 Reading and reading literacy - Course Information
UBKKBK0016 Reading and reading literacy
Faculty of Philosophy and Science in OpavaWinter 2024
- Extent and Intensity
- 0/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Marek Timko, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- Mgr. Marek Timko, Ph.D.
Institute of The Czech Language and Library Science – Faculty of Philosophy and Science in Opava - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Library Science (programme FPF, KNIH-bc)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem výuky je seznámení s koncepty čtenáře od nejstarších dob po současnost; seznámit studenty s konceptem čtenáře jako nutné složky v procesu literární komunikace; seznámit studenty s konceptem čtenářské gramotnosti jako základní dovednosti profese knihovníka a informačního pracovníka a v neposlední řadě seznámit studenty s průvodci průzkumů čtenářů a čtení v ČR pod vedením prof. J. Trávníčka (2007, 2010, 2013).
- Syllabus (in Czech)
- Osnova (tematické bloky): 1. Základní terminologická východiska pro poznání kategorie čtenář, čtenářství a čtenářská gramotnost. Četba aktivní a pasivní. 2. Čtenář a čtení v antice a středověku; 3. Čtenář a čtení v novověku a v období romantismu; 4. Přehled konceptů čtenáře a čtení ve 20. století (kostnická, buffalská a birminghamská škola); 5. Postmoderní čtenáři a čtení ve 21. století – autor jako čtenář, čtenář jako autor (strukturalistické a poststrukturalistické přístupy); 6. Čtenář a význam literárního díla; 7. Četba jako vyšší lidská potřeba – motivace četby, funkce četby. Psychologické aspekty procesu četby. Osobnost a typologie čtenáře; 8. Zakázané čtení, cenzura a bibliokaust; 9. Průzkumy čtení a čtenářství v České republice (2007, 2010, 2013) – proč je dělat a jak je dělat?; 10. Průzkumy čtení a čtenářství v České republice (2007, 2010, 2013) – čtení, kupování, půjčování; 11. Průzkumy čtení a čtenářství v České republice (2007, 2010, 2013) – co čteme?; 12. Průzkumy čtení a čtenářství v České republice (2007, 2010, 2013) – čtení a internet, čtenářská socializace; 13. Diskuse, metareflexe, opakování.
- Literature
- required literature
- JACKO, T. Autor a čtenář jako představy: koncepty autora a čtenáře v moderním a postmoderním myšlení. Praha: Togga, 2014. 203 s. ISBN 978-80-7476-045-7.
- MANGUEL, A. Dějiny čtení. Brno: Host, 2012, 480 s. ISBN 978-80-7294-231-2.
- MANGUEL, A. Cestovatel, věž a červ: Čtenář jako metafora. Brno: Host, 2016, 147 s. ISBN 978-80-7491-568-0.
- BÁEZ, F. Obecné dějiny ničení knih. Brno: Host, 2013, 597 s. ISBN 978-80-7294-697-6.
- recommended literature
- TRÁVNÍČEK, J. Čteme?: obyvatelé České republiky a jejich vztah ke knize (2007). Brno: Host, 2008, 207 s. ISBN 978-80-7294-270-1.
- TRÁVNÍČEK, J. Čtenáři a internauti: obyvatelé České republiky a jejich vztah ke čtení (2010). Brno: Host, 2011, 191 s. ISBN 978-80-7294-515-3.
- TRÁVNÍČEK, J. Překnížkováno: co čteme a kupujeme (2013). Brno: Host, 2014, 190 s. ISBN 978-80-7491-256-6.
- ŠTOCHL, M. Teorie literární komunikace. Praha: Akropolis, 2005, 218 s. ISBN 80-86903-09-5.
- ECO, U. Lector in fabula: Role čtenáře aneb Interpretační kooperace v narativních textech. Praha: Academia, 2010, 290 s. ISBN 978-80-200-1828-1.
- BOLLMANN, S. Ženy a knihy: Vášeň s následky. Brno: Host, 2015, 349 s. ISBN 978-80-7491-410-2.
- Teaching methods (in Czech)
- Výklad, analýza, kritická reflexe, diskuze.
- Assessment methods (in Czech)
- Vypracování dvou krátkých (pracovních) textů během semestru, čtenářská biografie. Ústní rozprava z probrané látky.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
Information on completion of the course: Zp před Zk
Information on the extent and intensity of the course: 8 hod/sem.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2024/UBKKBK0016