UCJTPRO2 Textprodiktion 2

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2009
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mag. Angelika Enne (cvičící)
Garance
Mag. Angelika Enne
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seminář je podobně jako seminář Textproduktion 1, na něhož volně navazuje, zaměřen na rozvoj dovednosti "psaní", které je chápáno jako komplexní jazyková kompetence podléhající určitým konvencím na mnoha rovinách. Rozvíjení této dovednosti v semináři vychází ze skutečnosti, že problémové jevy při produkci L2 textu jsou zapříčiněny právě rozdílnými konvencemi psaní. Funkčně pragmatická analýza postupně vytvářených textů (tutoriální psaní) si klade za cíl vytvořit u posluchačů bohatý potenciál výrazových prostředků při tvorbě základních textových druhů, jakými jsou např. e-mailová zpráva, neformální dopis, ale i esej, referát apod. Sylabus: 1. Der interkulturelle Aspekt von Textsorten 2. Die Analyse deutscher Texte 3. Leserorientiertes Schreiben 4. Kreatives und freies Schreiben, Verfassen von geschlossenen Texten 5. Auseinandersetzung mit "Fremdsein" beim Schreiben 6. Spielerische Festigung von fremdsprachlichen Kenntnissen 7. Kreative Schreibprozesse, Diskutieren und Reflektieren von Texten 8. Schreiben in der Gruppe, kommunikatives Schreiben 9. Fachtexte 10. Briefeschreiben anhand von Vorgaben 11. Schreiben von E-Mails 12. Referate mit Hilfe des Mind-Mapping erstellen Literatura: Baurmann, J.: Empirische Schreibforschung. In: Antos, G./ Krings, H. P. (Hrsg.): Textproduktion. Tübingen: Niemeyer, 1989. Bräuer, G.: Schreibend lernen. Grundlagen einer theoretischen und praktischen Schreibdidaktik. Innsbruck-Wien: Studienverlag,1998. Grießhaber, W.: Interaktionale Aspekte der Vermittlung von Nutzungstechniken. In: Jakobs, E.-M. / Knorr, D. / Pogner, K.-H. (Hrsg.): Textproduktion. HyperText, Text, KonText. Frankfurt/M. u.a.: Lang, 1999. Hayes, J. R. / Flower, L. S.: Identifying the organization of writing processes. In: Gregg, L. W. / Steinberg, E. R.: Cognitive Processes in Writing. Hillsdale: Erlbaum, 1980. Hornung, A.: Von der Taste zum Text. In: Jakobs, E.-M. / Knorr, D. / Pogner, K.-H. (Hrsg.): Textproduktion. HyperText, Text, KonText. Frankfurt/M. u.a.: Lang, 1999. Kast, B.: Fertigkeit Schreiben. München: Langenscheidt, 2000. Kästner, U.: Freies Schreiben in der Fremdsprache - Prozesse und ihre Didaktik. Bochum: AKS-Verlag, 1997. Krapels, A. R.: An overview of second language writing process research. In: Kroll, B. (ed.) Second Language Writing. Cambridge u.a.: Cambridge University Press,1990. Plag, I.: Individuelle Schreibstrategien beim Verfassen mutter- und fremdsprachlicher Texte (Deutsch/Englisch). In: Börner, W. / Vogel, K. (Hrsg.) Texte im Fremdsprachenerwerb. Tübingen: Narr, 1996.
Vyučovací jazyk
Němčina
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2010, léto 2011.