UBK10005 Dramaturgický workshop I

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2010
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Garance
MgA. Hana Volkmerová, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu bude seznámení studentů s osobností dramaturga, jeho kompetencemi a působením v divadle, jeho úkoly a náplní práce. Definujeme si pojmy dramaturgie, dramaturg, dramaturgicko-režijní koncepce a řadu dalších souvisejících s dramaturgií jako takovou. Stručně se podíváme také do historie této funkce v divadle a její náplně v konfrontaci s dnešním úkolem dramaturga a s jeho činností v divadle. Studenti se dovědí o konstituování dramaturgie jako samostatného divadelního oboru a pozice dramaturga jako jedinečné a nezastupitelné funkce v divadle. Seminář bude veden z velké části prakticky a půjde v něm o získání základního povědomí studentů o oboru divadelní dramaturgie. Studenti budou vyhledávat dramatické texty či látky vhodné k jevištnímu ztvárnění pro konkrétní divadlo, budou vedeni ke schopnosti prosadit si a opodstatnit svůj výběr. Dále se zaměří na tvorbu dramaturgických plánů a dramaturgické koncepce podle typu divadla - městské, loutkové, amatérské divadlo, divadlo s úzce profilovaným repertoárem, s určitým zaměřením (např. dětské publikum, studenti apod.). Výrazněji se budeme zabývat vytvořením dramaturgické koncepce a režijně-dramaturgické knihy pro připravované scénické čtení v DL Opava ve spolupráci se studenty z 2. ročníku.
Osnova
  • Cílem předmětu bude seznámení studentů s osobností dramaturga, jeho kompetencemi a působením v divadle, jeho úkoly a náplní práce. Definujeme si pojmy dramaturgie, dramaturg, dramaturgicko-režijní koncepce a řadu dalších souvisejících s dramaturgií jako takovou. Stručně se podíváme také do historie této funkce v divadle a její náplně v konfrontaci s dnešním úkolem dramaturga a s jeho činností v divadle. Studenti se dovědí o konstituování dramaturgie jako samostatného divadelního oboru a pozice dramaturga jako jedinečné a nezastupitelné funkce v divadle. Seminář bude veden z velké části prakticky a půjde v něm o získání základního povědomí studentů o oboru divadelní dramaturgie. Studenti budou vyhledávat dramatické texty či látky vhodné k jevištnímu ztvárnění pro konkrétní divadlo, budou vedeni ke schopnosti prosadit si a opodstatnit svůj výběr. Dále se zaměří na tvorbu dramaturgických plánů a dramaturgické koncepce podle typu divadla - městské, loutkové, amatérské divadlo, divadlo s úzce profilovaným repertoárem, s určitým zaměřením (např. dětské publikum, studenti apod.). Výrazněji se budeme zabývat vytvořením dramaturgické koncepce a režijně-dramaturgické knihy pro připravované scénické čtení v DL Opava ve spolupráci se studenty z 2. ročníku.
    1. Definování pojmu dramaturgie, jeho historie.
    2. Osobnost dramaturga v divadle a jeho úkoly a náplň jeho práce.
    3. Hledání textů, látek, námětů pro jevištní ztvárnění, pro konkrétní divadlo.
    4. Dramaturgický plán pro konkrétní divadlo.
    5. Vytvoření dramaturgicko-režijní koncepce pro scénické čtení (pro zvolený text) a spolupráce na přípravě tohoto čtení.
Literatura
    povinná literatura
  • Richter, Luděk. Co skrývá text, Společenství pro pěstování divadla pro děti a mládež DDD, v Praze 2005. info
  • Vostrý, Jaroslav. Činoherní klub - dramaturgie v praxi, Edice České divadlo Divadelní ústav v Praze1996. info
  • Lessing, G. E. Hamburská dramaturgie, Odeon, Praha 1980. info
  • Grossman, Jan. Inscenace, Pražská scéna v Praze 1997. info
  • Richter, Luděk. O divadle, Společenství pro pěstování divadla pro děti a mládež DDD, v Praze 2006. info
  • Richter, Luděk. Praktické dramaturgie v kostce, Společenství pro pěstování divadla pro děti a mládež DDD, v Praze 2003. info
  • Císař, J. Základy dramaturgie I., Situace, AMU v Praze 2003. info
  • Císař, J. Základy dramaturgie II., Dramatická postava, AMU v Praze 2002. info
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
1. Aktivní účast v seminářích.
2. Přehled o aktuálních inscenacích v divadlech v Moravskoslezském kraji a ve výrazných divadlech v ČR.
3. Návrh dramaturgického plánu pro konkrétní, přesně specifikované, divadlo (záleží na volbě studenta) nebo návrh konkrétního dramatického textu do dramaturgického plánu konkrétního divadla a přesné zdůvodnění, plus navržení realizačního týmu a nastínění dramaturgického klíče.
4. Vytvoření dramaturgicko-režijní koncepce pro scénické čtení (pro zvolený text) - písemnou formou 3-5 normostran A4.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 1994, léto 1995, léto 1996, léto 1997, léto 1998, léto 1999, léto 2000, léto 2001, léto 2002, léto 2003, léto 2004, léto 2005, léto 2007, léto 2008, léto 2009, léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.