FPF:UHVH0030 Kultura raněnovověké Evropy - Informace o předmětu
UHVH0030 Kultura raněnovověké Evropy
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavěléto 2010
- Rozsah
- 2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Robert Antonín, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Antonín Kalous, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. Mgr. Martin Čapský, Ph.D.
Ústav historických věd – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Kulturní dějiny (program FPF, N7105 HiVe)
- Osnova
- Kurz se bude věnovat především italské renesanci a jejímu vlivu na ostatní Evropu, ale stručně také předcházejícím "renesancím" ve středověku a jejich historiografii. Tedy od karolinské, přes otonskou a renesanci 12. století. Důraz bude kladen na italskou renesanci a humanismus, které by měly být charakterizovány a analyzovány ve své úplnosti. Seminář se bude soustředit na jejich důsledky pro společnost, možné výklady jejich vzniku a vlivu na politické události (či naopak vlivu politických událostí na vznik humanismu). Pozornost bude věnována vzniku městských států v Itálii a společenským a politickým předpokladům jejich rozvoje; počátkům humanismu v italském prostředí, jeho zapojení do vývoje společnosti od nejvyšších sociálních vrstev po nejnižší; vlivu na vzdělání a školství (univerzity, městské školy, knihtisk, knihy); roli žen v humanismu; pozice náboženství v "humanistické" společnosti; také ekonomika, obchod a finančnictví hrály podstatnou roli v italské společnosti ve 14. a 15. století. Humanistické zapojení do církevních problémů a problematiky boje proti osmanským Turkům, či dalších aktuálních problémů evropské společnosti 15. století.
Vliv humanismu a renesance na ostatní Evropu bude reprezentován především analýzou situace v Uhrách a střední Evropě, neboť přes Uhry proudily nové poznatky do této oblasti. Významnou roli při tom hrál uherský král Matyáš Korvín, jeho kancelář a jeho dvůr. Přenos těchto myšlenek a mezinárodní objasnění tohoto fenoménu bude směřovat k vysvětlení pozice humanismu v českých zemích, jeho rozvinutí a jeho významu pro společnost (na základě vlastního výzkumu).
- Kurz se bude věnovat především italské renesanci a jejímu vlivu na ostatní Evropu, ale stručně také předcházejícím "renesancím" ve středověku a jejich historiografii. Tedy od karolinské, přes otonskou a renesanci 12. století. Důraz bude kladen na italskou renesanci a humanismus, které by měly být charakterizovány a analyzovány ve své úplnosti. Seminář se bude soustředit na jejich důsledky pro společnost, možné výklady jejich vzniku a vlivu na politické události (či naopak vlivu politických událostí na vznik humanismu). Pozornost bude věnována vzniku městských států v Itálii a společenským a politickým předpokladům jejich rozvoje; počátkům humanismu v italském prostředí, jeho zapojení do vývoje společnosti od nejvyšších sociálních vrstev po nejnižší; vlivu na vzdělání a školství (univerzity, městské školy, knihtisk, knihy); roli žen v humanismu; pozice náboženství v "humanistické" společnosti; také ekonomika, obchod a finančnictví hrály podstatnou roli v italské společnosti ve 14. a 15. století. Humanistické zapojení do církevních problémů a problematiky boje proti osmanským Turkům, či dalších aktuálních problémů evropské společnosti 15. století.
- Literatura
- doporučená literatura
- Burckhardt, J. Die Kultur der Renaissance in Italien. Basel 1860. info
- Holinková, J. Dvě studie z dějin městské školy na Moravě v předbělohorském období. Olomouc 2005 (1. vyd. 1967, 1970). info
- Hlobil, I. - Petrů, E. Humanism and the Early Renaissance in Moravia, 2. vyd. Olomouc 1999. info
- Burke, P. Italská renesance: Kultura a společnost v Itálii. Praha 1996. info
- Hay, D. - Law, J. Italy in the Age of the Renaissance 1380-1530. London - New York 1989. info
- Klaniczay, T. - Jankovits, J. (edd.). Matthias Corvinus and the Humanism in Central Europe. Budapest 1994. info
- Hollingsworth, M. Patronage in Renaissance Italy: From 1400 to the Early Sixteenth Century. London 1994. info
- Hankins, J. (ed.). Renaissance Civic Humanism: Reappraisals and Reflections. Cambridge 2000. info
- Brucker, G. Renaissance Florence. Berkeley and Los Angeles 1969. info
- Kristeller, P. O. Renaissance Thought and Its Sources. New York 1979. info
- Grendler, P. F. Schooling in Renaissance Italy: Literacy and Learning, 1300-1600. Baltimore - London 1989. info
- Kraye, Jill (ed.). The Cambridge Companion to Renaissance Humanism. Cambridge 1996. info
- Baron, H. The Crisis of the Early Italian Renaissance: Civic Humanism and Republican Liberty in an Age of Classicism and Tyranny. 2 sv. Princeton, N.J. 1955. info
- Aston, M. The Fifteenth Century: The Prospect of Europe. New York 1968. info
- Hay, D. The Italian Renaissance in Its Historical Background. 2. vyd. Cambridge 1977. info
- Celenza, Ch. S. The Lost Italian Renaissance: Humanists, Historians, and Latin's Legacy. Baltimore - London 2004. info
- Chastel, A. et al. The Renaissance: Essays in Interpretation. London - New York 1982. info
- King, M. L. The Renaissance in Europe. Boston 2003. info
- Ferguson, W. K. The Renaissance in Historical Thought: Five Centuries of Interpretation. Cambridge, Mass. 1948. info
- Brucker,G. (ed.). The Society of Renaissance Florence. A Documentary Study. New York 1971. info
- Klapisch-Zuber, Ch. Women, Family, and Ritual in Renaissance Italy. Chicago - London 1985. info
- King, M. L. Women of the Renaissance. Chicago and London 1991. info
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Informace učitele
- Úspěšné splnění závěrečného testu.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/leto2010/UHVH0030