FPF:UBKKTP01 Information, Communication and - Course Information
UBKKTP01 Information, Communication and Thinking
Faculty of Philosophy and Science in OpavaSummer 2011
- Extent and Intensity
- 1/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Guaranteed by
- PhDr. Michal Lorenz
Institute of The Czech Language and Library Science – Faculty of Philosophy and Science in Opava - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Library science with the focus on public libraries of the community type (programme FPF, N7201 InSK)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je představit nová témata a trendy v informační vědě, poukázat na různé aplikace poznatků informační vědy či na oblasti působení otevřené absolventům oboru. Podpora zájmu o odbornou zahraniční literaturu, kritických a argumentačních dovedností. V současné informační vědě dochází ke stále těsnějšímu sepětí mezi technickými a humanitními stránkami disciplíny. Socio-technologický přístup přináší nové metody a aplikace, stejně jako teorie, ovlivňující práci informačních pracovníků. Předmět připravuje studenty na odpovídající způsob uvažování a směřující další aktivity v oboru. Obsah přednášek: 1. Kognitivní věda, filozofie mysli, neurověda, nová umělá inteligence, kognitivní informatika. 2. Paradox produktivity, sociální informatika a její výzkumné přístupy, Actor network theory, informační ekologie. 3. Náhodné sítě, bezškálové sítě, topologická stabilita sítí, evoluce sítí, konkurence sítí, sítě a inovace, virtuální sítě spolupráce. 4. Computer Supported Cooperative Work (CSCW), kyberpsychologie, MUDs, virtuální znásilnění, MUVEs, podpora kolaborativního učení a aktivit. 5. Politika technologií a biopolitika, neoluddismus, extropianismus, transhumanismus, technologická singularita, člověk-kyborg-android-robot, mezi technologickou singularitou a enviromentální krizí. 6. Teilhard de Chardin a informační společnost, teorie globálního mozku. 7. Interakce, použitelnost, interakce člověk - počítač (HCI), cíle HCI. 8. Technostres - vymezení, jeho typy a důsledky, informační neuróza, prevence technostresu: ergonomie, inf. hygiena, bionická knihovna. Požadavky na studenty: Vypracované anotace či kritiky zadané povinné literatury před každou přednáškou, cca 1-2 str., aktivní vystupování na přednáškách.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (Summer 2011, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/summer2011/UBKKTP01