FPF:UBKKA150 Bibliotherapy - Course Information
UBKKA150 Bibliotherapy
Faculty of Philosophy and Science in OpavaSummer 2013
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Jiřina Kudelová (lecturer)
Mgr. Jiřina Kudelová (seminar tutor) - Guaranteed by
- Mgr. Jiřina Kudelová
Institute of The Czech Language and Library Science – Faculty of Philosophy and Science in Opava - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Library Science (programme FPF, B7201 InSK)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je přiblížení a definování biblioterapie jako jedné z metod psychoterapie a pojmů souvisejících; seznámení s předpoklady zavádění, použití, účinky a cíli biblioterapie. Dalším cílem je praktické vyhledávání vhodné literatury pro jednotlivé oblasti uplatňování biblioterapie s ohledem na druh literatury a věkové kategorie uživatelů.
- Syllabus (in Czech)
- TEORIE
- definice BT
- začlenění BT do psychoterapie a termíny související
- historie a vývoj BT
TEORIE
- pojetí BT
- typy BT
- druhy a dělení BT
- funkce literatury v BT
- použití, účinky a cíle BT
- předpoklady zavádění BT
- osobnost terapeuta
- typy literatury pro BT
- projekty BT u nás
- BT projekty v zahraničí
PRAXE
- praktická cvičení ? referát
- vyhledat články o BT v zahraničních EIZ dostupných na FPF
- prezentace jednoho přeloženého článku v PowerPoint
- prezentace jednoho BT projektu v PowerPoint
- diskuse k jednotlivým příspěvkům
(10 studentů 8-10 minut)
TEORIE
- jednotlivé oblasti využití BT
? psychické poruchy ? neurózy ? úzkostná neuróza, fobická neuróza, nutkavá (obsedantní) neuróza, hysterie a deprese
- psychózy ? schizofrenie, poruchy příjmu potravy, paranoia, demence
- psychopatie
- nemoci - onkologická onemocnění, AIDS
- postižení ? tělesné ? zrakové, sluchové, řečové, poruchy hybnosti
- mentální ? Downův syndrom, autismus, dětská mozková obrna, epilepsie apod.
- závislosti ? alkoholismus, drogy, gamblerství
- mezilidské vztahy ? partnerské vztahy
- rodina
- mezigenerační problémy
- násilí
- sociální problémy ? nezaměstnanost
- menšiny
- náhradní rodinná péče
- stárnutí, umírání, smrt
- cílové skupiny ? děti
- dospívající
- dospělí
- senioři
- typy literatury ? populárně naučná
- beletrie
- poezie
- vlastní tvorba
PRAXE
- praktická cvičení ? referát
- zvolení jedné oblasti využití BT vyhledání vhodné literatury (6 - 8 titulů)
- prezentace v PowerPoint
- diskuze k jednotlivým příspěvkům
(10 studentů 8-10 minut)
PRAXE
- praktická cvičení ? referát
- zvolení jedné oblasti využití BT vyhledání vhodné literatury (6 - 8 titulů)
- prezentace v PowerPoint
- diskuze k jednotlivým příspěvkům
(10 studentů 8-10 minut)
PRAXE
- praktická cvičení ? referát
- zvolení jedné oblasti využití BT vyhledání vhodné literatury (6 - 8 titulů)
- prezentace v PowerPoint
- diskuze k jednotlivým příspěvkům
(10 studentů 8-10 minut)
PRAXE
- praktická cvičení ? referát
- zvolení jedné oblasti využití BT vyhledání vhodné literatury (6 - 8 titulů)
- prezentace v PowerPoint
- diskuze k jednotlivým příspěvkům
(10 studentů 8-10 minut)
PRAXE
- praktická cvičení ? referát
- zvolení jedné oblasti využití BT vyhledání vhodné literatury (6 - 8 titulů)
- prezentace v PowerPoint
- diskuze k jednotlivým příspěvkům
(10 studentů 8-10 minut)
PRAXE
- praktická cvičení ? referát
- zvolení jedné oblasti využití BT vyhledání vhodné literatury (6 - 8 titulů)
- prezentace v PowerPoint
- diskuze k jednotlivým příspěvkům
(10 studentů 8-10 minut)
PRAXE
- praktická cvičení ? referát
- zvolení jedné oblasti využití BT vyhledání vhodné literatury (6 - 8 titulů)
- prezentace v PowerPoint
- diskuze k jednotlivým příspěvkům
(10 studentů 8-10 minut)
PRAXE
- praktická cvičení ? referát
- zvolení jedné oblasti využití BT vyhledání vhodné literatury (6 - 8 titulů)
- prezentace v PowerPoint
- diskuze k jednotlivým příspěvkům
(10 studentů 8-10 minut)
- TEORIE
- Literature
- required literature
- MOLICKA, M. Příběhy, které léčí. Praha, 2007. info
- Vášová, L. Úvod do bibliopedagogiky. Praha, 1995. ISBN 80-85866-07-2. info
- VÁŠOVÁ, L. Čtenáři a uživatelé informací. (Základy psychologie a pedagogiky čtenáře.). Praha, 1987. info
- recommended literature
- DANĚK, K. Biblioterapie, nostalgie a Vysočina : koncept přednášky pro soustředění pracovníků lékařských knihoven Jihomoravského kraje ve Žďáře nad Sázavou v říjnu 1987. Nové Město na Moravě, 1987. info
- Teaching methods
- Lecturing
Internship
Skills demonstration - Assessment methods
- Grade
Test
The analysis of student 's performance - Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Teacher's information
Activity Difficulty [h] Příprava na zkoušku 40 Semestrální práce 30 Účast na výuce 24 Summary 94
- Enrolment Statistics (Summer 2013, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/summer2013/UBKKA150