UBKKN051 Služby knihoven a inf. služby

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2013
Rozsah
1/2/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. Marie Šedá (přednášející)
PhDr. Mgr. Marie Šedá (cvičící)
Garance
PhDr. Mgr. Marie Šedá
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Předpoklady
Požadavky na studenta v průběhu semestru a kritéria pro hodnocení: výuka předpokládá průběžnou přípravu studenta. Kvalita výuky je systematicky prověřována formou testů, prezentací zadaných referátů aj. Podmínkou získání zápočtu je úspěšné vykonání zápočtového testu a aktivní účast na cvičeních. Uspěje-li student u zápočtového testu, získá automaticky zápočet. Neuspěje-li student, má nárok na jeden opravný zápočtový test. Testy jsou zaměřeny na problematiku služeb.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět má za cíl seznámit posluchače s uspokojováním informačních a kulturních potřeb občanů. Probírány jsou: informační potřeba, informační šumy, bariéry, průzkumy informačních potřeb, metody zjišťování informačních potřeb, typologie knihovnických a informačních služeb, legislativa, MMVS, MVS, statistika ve veřejných knihovnách a její využívání při tvorbě koncepce služeb. Služby dodávání dokumentů (DDS) atd. Předmět lze studovat během studijního pobytu v rámci projektu Erasmus-Sokrates distančně - nutná domluva s vyučujícím ÚBK.
Osnova
  • Osnova přednášek
    1. Terminologie
    1.1. Definice a pojetí informačních služeb
    1.2. Měřítka efektivnosti informačních služeb
    1.3. Diferenciace služeb a kategorizace uživatelů
    2. Informační potřeby
    2.1. Druhy informačních potřeb
    2.2. Informační šumy
    2.3. Informační bariéry
    3. Zjišťování informačních potřeb
    3.1. Etapy průzkumu informačních potřeb
    3.2. Metody zjišťování informačních potřeb
    4. Typologie informačních služeb knihoven
    4.1. Výpůjční služby (MVS, MMVS)
    4.2. Bibliografické, referenční a faktografické služby
    4.3. Rešeršní služby
    4.4. Konzultační služby
    4.5. Studijně rozborová činnost
    4.6. Ediční a grafické služby
    4.7. Reprografické služby
    5. Komerční informační služby
    5.1. Informační služby pro podnikatele
    5.2. Informační služby databázových center
    5.3. Komerční využití internetu, modely vyhledávání a modely šíření informací
    6. Public relations
    6.1. Definice, výklad pojmu
    6.2. Složky public relations
    6.3. Aplikace zásad PR
    Cvičení
    1. Metody vyhledávání informací ve vybraných databázích.
    2. Metody rešeršování a vyhodnocování relevance informací.
Literatura
    povinná literatura
  • 3. SOLAR, J. Okolo pultu. Praha : FINIDR, 1996. info
  • 1.ČERNÁ, M. STÖCKLOVÁ, A. Služby knihoven a informačních středisek. Praha : Univerzita Karlova, 1992. info
  • SMETÁČEK, V. Informační potřeby a jejich optimální uspokojování. Praha : Univerzita Karlova, 1990. info
Výukové metody
Přednášení
Metody hodnocení
Písemná zkouška
Informace učitele
Kritéria pro zvládnutí zkoušky: absolvování předmětu BKN 013 Dokumentografické systémy a získání zápočtu. Zkouška je formou písemného testu, student vypracuje tři zadané otázky, popíše z jaké literatury čerpal, uvede příklady z praxe apod. Za každou správně zodpovězenou otázku získá max. 5 bodů (max. 15 bodů A, 14 bodů B, 13 bodů C, 12 bodů D, 11-10 bodů E, 9 a méně bodů F). Písemný test je v rozsahu obsahového zaměření přednášek, s důrazem na základní orientaci v problematice.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 1994, léto 1995, léto 1996, léto 1997, léto 1998, léto 1999, léto 2000, léto 2001, léto 2002, léto 2003, léto 2004, léto 2005, léto 2006, léto 2007, léto 2008, léto 2009, léto 2010, léto 2011, léto 2012, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020.