UBKCU025 Literatura pro mládež

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2014
Rozsah
2/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Kateřina Homolová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Kateřina Homolová, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Předpoklady
Předpokladem k úspěšnému absolvování disciplíny je aktivní povědomí o hlavních vývojových tendencích v české i světové literatuře.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je připravit studenty na práci s jednotlivými žánry a díly literatury pro mládež tak, aby byli v praxi schopni využít tuto literaturu ve všech jejich funkcích k všestrannému rozvoji mládeže, k rozvoji estetické vnímavosti, citové stránky osobnosti dospívajícího a k rozvoji jeho literárního vědomí. Důraz je kladen rovněž na rozvoj aktivního čtenářství nabídkou vývojově adekvátní literatury.
Osnova
  • 1. Specifické rysy literatury pro mládež z hlediska autorského a čtenářského, výrazové prostředky a specifické funkce.
    2. Základní otázky genologie, přehled nejfrekventovanějších žánrů a žánrových forem.
    3. Moderní nonsensová pohádka jako žánr atraktivní i pro dospívající.
    6. Poezie pro dospívající.
    7. Problémová próza pro mládež, texty s etopedickou tematikou.
    8. Próza s dívčí hrdinkou - proměny dívčí hrdinky, čtenářská recepce dívčí literatury.
    9. Historická a životopisná próza pro mládež.
    10. Próza s přírodní tematikou, ekologickáa environmentální problematika v literatuře pro mládež.
    11. Sci-fi a fantasy literatura a jejich atraktivita pro mládež.
Literatura
    povinná literatura
  • ČEŇKOVÁ, J. a kol. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury. Praha: Portál, 2006. info
  • URBANOVÁ, S., ROSOVÁ, M. Žánry, osobnosti, díla. Ostrava: Ostravská univerzita, 2005. ISBN 80-7368-046-7. info
  • URBANOVÁ, S. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století. Olomouc: Votobia, 2004. ISBN 80-7042-668-3. info
    doporučená literatura
  • URBANOVÁ, S. Meandry a metamorfózy dětské literatury. Olomouc: Votobia, 2003. info
  • CHALOUPKA, O., VORÁČEK, J. Kontury české literatury pro děti a mládež. Praha: Albatros, 1984. info
  • CHALOUPKA, O., NEZKUSIL, V. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury 3. Praha: Albatros, 1979. info
  • CHALOUPKA, O., NEZKUSIL, V. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury 2. Praha: Albatros, 1976. info
  • CHALOUPKA, O., NEZKUSIL, V. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury 1. Praha: Albatros, 1973. info
Výukové metody
Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí
Přednáška s analýzou videozáznamu
Metody hodnocení
Analýza výkonů studenta
Zápočet
Informace učitele
Aktivní účast na přednášce.
Seminární práce je podmínkou získání zápočtu. Student zpracovává analýzu vybraného titulu určeného mládeži, k němuž připojí návrh práce se zvolenou knihou a s cílovou skupinou čtenářů s akcentem na vytváření pozitivního vztahu k četbě a rozvoj čtenářství. Rozsah práce je stanoven na 5 normostran, minimální počet použitých a v práci řádně citovaných zdrojů je 5.
(aktualizace 12/13)
AktivityNáročnost [h]
Domácí příprava na výuku15
Semestrální práce50
Účast na výuce26
Celkem91
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2012, léto 2013, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022.