FPF:UBKCU025 Literatura pro mládež - Informace o předmětu
UBKCU025 Literatura pro mládež
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavěléto 2020
- Rozsah
- 2/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Stanislava Chrobáková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Stanislava Chrobáková, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Rozvrh
- Út 12:15–13:50 310
- Předpoklady
- Předpokladem k úspěšnému absolvování disciplíny je aktivní povědomí o hlavních vývojových tendencích v české i světové literatuře.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy (program FPF, N7504 UcSS)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je připravit studenty na práci s jednotlivými žánry a díly literatury pro mládež tak, aby byli v praxi schopni využít tuto literaturu ve všech jejich funkcích k všestrannému rozvoji mládeže, k rozvoji estetické vnímavosti, citové stránky osobnosti dospívajícího a k rozvoji jeho literárního vědomí. Důraz je kladen rovněž na rozvoj aktivního čtenářství nabídkou vývojově adekvátní literatury.
- Osnova
- 1. Specifické rysy literatury pro mládež z hlediska autorského a čtenářského, výrazové prostředky a specifické funkce.
2. Základní otázky genologie, přehled nejfrekventovanějších žánrů a žánrových forem.
3. Moderní nonsensová pohádka jako žánr atraktivní i pro dospívající.
6. Poezie pro dospívající.
7. Problémová próza pro mládež, texty s etopedickou tematikou.
8. Próza s dívčí hrdinkou - proměny dívčí hrdinky, čtenářská recepce dívčí literatury.
9. Historická a životopisná próza pro mládež.
10. Próza s přírodní tematikou, ekologickáa environmentální problematika v literatuře pro mládež.
11. Sci-fi a fantasy literatura a jejich atraktivita pro mládež.
- 1. Specifické rysy literatury pro mládež z hlediska autorského a čtenářského, výrazové prostředky a specifické funkce.
- Literatura
- povinná literatura
- ČEŇKOVÁ, J. a kol. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury. Praha: Portál, 2006. info
- URBANOVÁ, S., ROSOVÁ, M. Žánry, osobnosti, díla. Ostrava: Ostravská univerzita, 2005. ISBN 80-7368-046-7. info
- URBANOVÁ, S. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století. Olomouc: Votobia, 2004. ISBN 80-7042-668-3. info
- doporučená literatura
- URBANOVÁ, S. Meandry a metamorfózy dětské literatury. Olomouc: Votobia, 2003. info
- CHALOUPKA, O., VORÁČEK, J. Kontury české literatury pro děti a mládež. Praha: Albatros, 1984. info
- CHALOUPKA, O., NEZKUSIL, V. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury 3. Praha: Albatros, 1979. info
- CHALOUPKA, O., NEZKUSIL, V. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury 2. Praha: Albatros, 1976. info
- CHALOUPKA, O., NEZKUSIL, V. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury 1. Praha: Albatros, 1973. info
- Výukové metody
- Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí
Přednáška s analýzou videozáznamu - Metody hodnocení
- Analýza výkonů studenta
Zápočet - Informace učitele
- Aktivní účast na přednášce.
Seminární práce je podmínkou získání zápočtu. Student zpracovává analýzu vybraného titulu určeného mládeži, k němuž připojí návrh práce se zvolenou knihou a s cílovou skupinou čtenářů s akcentem na vytváření pozitivního vztahu k četbě a rozvoj čtenářství. Rozsah práce je stanoven na 5 normostran, minimální počet použitých a v práci řádně citovaných zdrojů je 5.
Aktivity Náročnost [h] Domácí příprava na výuku 15 Semestrální práce 50 Účast na výuce 26 Celkem 91 - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/leto2020/UBKCU025