UBKKA057 Literární komunikace

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2014
Rozsah
2/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Kateřina Homolová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Kateřina Homolová, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Kateřina Homolová, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Předpoklady
Předpokladem pro dobrou orientaci v předmětu jsou znalosti z teorie a dějin literatury na úrovni střední školy.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout posluchačům nástin percepce literárního díla v systému literární komunikace, charakterizovat základní systémové komponenty - autora, dílo, čtenáře - z hlediska literární vědy, estetiky, psychologie a bibliopsychologie. Důraz je kladen rovněž na charakteristiku uměleckých a estetických kvalit literárního díla ve společensko-historickém kontextu.
Osnova
  • 1. Pojem literatura.
    2. Umělecké literární dílo: pojem a struktura. Rozdíl v pojetí věcného a uměleckého literárního díla. Struktura literárního díla. Specifika vnímání uměleckého literárního díla.
    3. Vnímání uměleckého literárního díla. Výklad vnímání uměleckého díla v klasické filosofii. Protikladné pojetí Platónovo a Aristotelovo. Teorie estopsychologie. Teorie bibliopsychologie. Kostnická škola recepční estetiky.
    4. Teorie estetických informací. Představitelé myšlenkových proudů v teorii estetických informací. Základní estetické kategorie. Estetický předmět, estetický proces a estetická hodnota. Literatura umělecká, oddechová, populární, triviální, bestseller, evergreen.
    5. Literární komunikace. Formy komunikace. Problematika znakového vnímání a dorozumívání - typologie znaků. Literární komunikace a její specifika.
    6. Autor. Psychologický výklad tvůrčího procesu. Charakteristika tvořivé umělecké osobnosti. Typologie autora v pojetí K. G. Junga, E. Kretschmera, J. Eysencka, S. Freuda.
    7. Čtení a četba. Základní terminologická východiska pro poznání kategorie "čtenář" a "čtenářství". Četba aktivní a pasivní.
    8. Čtenář. Četba jako vyšší lidská potřeba - motivace četby, funkce četby. Psychologické aspekty procesu četby. Osobnost čtenáře. Typologie čtenáře.
    9. Perspektivy četby. Vliv technických vynálezů a demokratizace kultury na rozvoj četby v 19. století. "Revoluce knihy" v 50. letech 20 stol. Četba v postmoderní době.
Literatura
    povinná literatura
  • ŠTOCHL, M. Teorie literární komunikace. Praha: Akropolis, 2005. ISBN 80-86903-09-5. info
  • STÖHRIG, H. J. Malé dějiny filosofie. Praha: Karmelitánské nakladatelství, 2001. ISBN 80-7192-500-4. info
  • HAMAN, A. Literatura z pohledu čtenářů. Praha : ČS, 1991. info
  • LIBA, P. Čitatel a literárny proces. Bratislava : Tatran,, 1987. info
  • DRVOTA, S. Osobnost a tvorba. Praha : Avicenum, 1973. info
    doporučená literatura
  • KŘIVÁ, E. Četba jako proces vnímání informací v systému literární komunikace. (strojopis). info
  • KŘIVÁ, E. Teorie literární komunikace a její psychologické aspekty. Čtenář,, l995, 47, č. 9, 10, 11, l2. info
Výukové metody
Přednášení
Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí
Přednáška s analýzou videozáznamu
Metody hodnocení
Známkou
Písemná zkouška
Analýza výkonů studenta
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
Písemný test
Informace učitele
Doporučená je účast na přednáškách.
Aktivní účast na seminářích, zapojování se do diskuse. Povolena je absence ve dvou seminářích.
Kritéria pro udělení zápočtu:
Zpracování eseje (2 normostrany) o stylu literární komunikace ve vybraném literárním (beletristickém) díle.
Kritéria pro zvládnutí zkoušky:
Úspěšné zvládnutí didaktického testu z probírané látky na min. 80%.
Předmět je zkouškou ukončován v řádném zkouškovém období po skončení příslušného semestru, po konzultaci s vyučujícím je možno stanovit náhradní termín zkoušky.
Předmět lze v případě výjezdu na Socrates/Erasmus studovat individuálně.
(aktualizace 12/13)

AktivityNáročnost [h]
Domácí příprava na výuku15
Příprava na zkoušku25
Semestrální práce15
Účast na výuce26
Celkem81
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2012, léto 2013, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023.