UBKTV007 Současný český jazyk II

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2014
Rozsah
2/2/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Eva Höflerová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Eva Höflerová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Eva Höflerová, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Předpoklady
Znalosti SČJ I - zvuková stránka jazyka.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V druhé části třísemestrového kurzu bude pozornost věnována jazykovým rovinám tvořícím obsah komunikátů - rovině lexikální a morfosyntaktické. Bude zachován přístup založený na pozornosti těm výrazovým prostředkům, jež jsou v současné komunikaci frekventované a funkční. Je akcentována různost funkcí poznaných forem v závislosti na proměňujícím se kontextu. V seminářích je (informativně) zařazena práce s Českým národním korpusem, studenti jsou vedeni k využívání relevantní lingvistické literatury jako pracovní pomůcky.
Osnova

  • 1. Předmět morfologie (funkční, formální), cíl zkoumání, některé základní pojmy (polymorfie, variantnost), paradigma, slovo grafické, lexikální, morfologické, syntaktické
    2. Mluvnické kategorie vyššího řádu - slovní druhy (autosémantické, synsémantické; základní nástavbové, nesamostatné)
    3. Slovnědruhové transpozice
    4. Mluvnické kategorie jmenné (pád, číslo, rod, zvláštnosti ve vyjadřování ml. kategorií, pluralia tantum, singularia tantum, vyjadřování jejich počtu, mluvnická životnost pojmů označujících neživé entity)
    5. Mluvnické kategorie slovesné (osoba, číslo, způsob, čas, rod, vid), jejich komunikační využití
    6. Skloňování jmen - vybraná témata
    a)duálové tvary substantiv a číslovek dva, oba
    b)skloňování číslovek a kombinovaných číslovkových výrazů
    c)skloňování zájmen on, jenž, týž/tentýž, sám/samý
    7. Časování sloves - vybraná témata
    a)schopnost určit mluvnické kategorie a vytvořit slovesný tvar podle zadání
    b)slovesný tvar jako spolutvůrce komunikační funkce výpovědi (souvislost s tématem 11)
    8. Neohebné slovní druhy - vybraná témata
    a)příslovce, tvoření (zejména spřežky s ohledem na pravopis), stupňování
    b)předložky (vznik a funkce sekundárních předložek)
    c)spojky - konjunkcionalizace, užití vícedílných spojkových výrazů, korelativa v textu
    d)částice - komunikační význam (souvislost s okruhem 10), druhy částic
    9. Slovotvorné kategorie - vybraná témata:
    a)odvozování (využití odvozenin mezi jmény a slovesy k modifikaci textu)
    b)skládání slov
    c)zkratky a zkratková slova
    10. Předmět syntaxe, věta, výpověď, komunikační funkce výpovědi
    11. Valence a intence slovesa - pouze informačně, gramatický větný vzorec - pouze základní definice - pro schopnost rozpoznat stereotypnost v tvoření výpovědí
    12. Větné členy a jejich větné a nevětné vyjádření - na úrovni praktické práce s textem
    13. Souřadné vztahy mezi větami (komunikační uplatnění)
Literatura
    povinná literatura
  • HUBÁČEK, J. - JANDOVÁ, E. - SVOBODOVÁ, J. Čeština pro učitele. b. m.: Vade mecum Bohemiae, 2002. info
    doporučená literatura
  • BRABCOVÁ, R. Čeština našich dní. Praha: Jinan, 1996. info
  • ČERMÁK, F., HRONEK, J., MACHAČ, J. Slovník české frazeologie a idiomatiky. Výrazy slovesné. Praha: Academia, 1994. info
    neurčeno
  • ZEMAN, J. Výslovnost a skloňování cizích osobních jmen v češtině (2-6). Hradec Králové: Gaudeamus, 2002-2006. info
  • ŠIMANDL, J. Jak zacházet s náboženskými výrazy: pravopis, výslovnost, tvary, význam. Praha: Academia, 2004. info
  • ČERMÁK, F., HRONEK, J., MACHAČ, J. Slovník české frazeologie a idiomatiky. Přirovnání. Praha: Academia, 1993. info
Výukové metody
Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí
Individuální konzultace
Samostudium studentů
Metody hodnocení
Zápočet
Kombinovaná zkouška
Informace učitele
Zápočet:
80% docházka do seminářů a cvičení, splnění podmínek závěrečného testu
Zkouška:
znalost problematiky v okruzích - viz obsah předmětu
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020.