UCJNP032 Souvislá praxe

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2014
Rozsah
Seminář 1 TYD/SEM. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Šárka Čížková (cvičící)
Garance
PhDr. Šárka Čížková
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem týdenní pedagogické praxe je seznámení se s takovými pedagogickými činnostmi, které studentovi umožní poznat základní problematiku učitelské profese. Tato etapa souvislé praxe je zaměřena na poznávání obecných prvků učitelské práce. Praxe rozvíjí konkrétní představy studentů o jednotlivých složkách pedagogické činnosti učitele a navazuje tak na teoretickou průpravu získanou v předmětech Pedagogická propedeutika a Úvod do didaktiky. Praxe vede k osvojení dovednosti cílevědomého pozorování vyučovacího procesu, neboť její základní součástí je hospitační činnost. Nacvičenou proceduru hospitační činnosti v seminárním prostředí v rámci předmětů Úvod do didaktiky student realizuje v přímé vzdělávací činnosti na zvolené škole. V neposlední řadě se student zaměří také na dovednosti analýzy prostředí školy a její postavení v širším společenském prostředí (město, region), na osobnost učitele a jeho postavení v rámci vzdělávací soustavy a asistentské činnosti studenta učitelství. Konkrétním výstupem Souvislé praxe bude deník praxe.
Literatura
    doporučená literatura
  • ŠVEC, V. (ed.). Monitorování a rozvoj pedagogických dovedností. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-87-7. info
  • JANIŠ, K. Obecná didaktika: vybraná témata. Hradec králové: Gaudeamus, 2006. ISBN 80-7367-054-2. info
  • PASCH, M., et al. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. 2. vyd. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-127-4. info
  • ČAPEK, R. Pedagogická praxe pro studenty: Alternativní vyučovací hodiny teoreticky i prakticky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002. ISBN 80-7041-8082-7. info
  • ČAPEK, R. Pedagogická praxe pro studenty: Od hospitace k souvislé praxi. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001. ISBN 80-7041-412-X. info
  • ŠVEC, V., FILOVÁ, H., ŠIMONÍK, O. Praktikum didaktických dovedností. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2002. ISBN 80-210-2698-7. info
  • TVRZOVÁ, I., et al. Praxe realizovaná při studiu oboru pedagogika. Praha: Katedra pedagogiky, 2002. info
  • PÍŠOVÁ, M., ČERNÁ, M. Pro mentory projektu Klinický rok: Vedení pedagogické praxe. Pardubice: Univerzita Pardubice, Fakulta humanitních studií, 2002. ISBN 80-7194-433-5. info
  • PODLAHOVÁ, L. První kroky učitele. Praha: Triton, 2004. ISBN 80-7254-474-8. info
  • KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. 2. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4. info
  • PODLAHOVÁ, L. Ze studenta učitelem: student - praktikant - začínající učitel. Olomouc: UP, 2002. ISBN 80-244-0444-3. info
Vyučovací jazyk
Němčina
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2013, zima 2013, zima 2014, léto 2015, zima 2015, léto 2016, zima 2016, léto 2017, zima 2017, léto 2018, zima 2018, léto 2019, zima 2019, léto 2020, zima 2020, léto 2021, zima 2021, léto 2022, zima 2022, léto 2023, zima 2023, léto 2024.