UBKKB051 Služby knihoven a informační služby

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2015
Rozsah
Přednáška 10 HOD/SEM. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Miroslava Sabelová (přednášející)
Mgr. Miroslava Sabelová (cvičící)
Garance
Mgr. Miroslava Sabelová
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Předpoklady
Požadavky na studenta v průběhu semestru a kritéria pro hodnocení: výuka předpokládá průběžnou přípravu studenta. Kvalita výuky je systematicky prověřována formou testů, prezentací zadaných referátů aj. Podmínkou získání zápočtu je úspěšné vykonání zápočtového testu a aktivní účast na cvičeních. Uspěje-li student u zápočtového testu, získá automaticky zápočet. Neuspěje-li student, má nárok na jeden opravný zápočtový test. Testy jsou zaměřeny na problematiku služeb.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět má za cíl seznámit posluchače s uspokojováním informačních a kulturních potřeb občanů. Probírány jsou: informační potřeba, informační šumy, bariéry, průzkumy informačních potřeb, metody zjišťování informačních potřeb, typologie knihovnických a informačních služeb, legislativa, MMVS, MVS, statistika ve veřejných knihovnách a její využívání při tvorbě koncepce služeb. Služby dodávání dokumentů (DDS) atd. Předmět lze studovat během studijního pobytu v rámci projektu Erasmus-Sokrates distančně - nutná domluva s vyučujícím ÚBK.
Osnova
  • Osnova přednášek
    1. Terminologie
    1.1. Definice a pojetí informačních služeb
    1.2. Měřítka efektivnosti informačních služeb
    1.3. Diferenciace služeb a kategorizace uživatelů
    2. Informační potřeby
    2.1. Druhy informačních potřeb
    2.2. Informační šumy
    2.3. Informační bariéry
    3. Zjišťování informačních potřeb
    3.1. Etapy průzkumu informačních potřeb
    3.2. Metody zjišťování informačních potřeb
    4. Typologie informačních služeb knihoven
    4.1. Výpůjční služby (MVS, MMVS)
    4.2. Bibliografické, referenční a faktografické služby
    4.3. Rešeršní služby
    4.4. Konzultační služby
    4.5. Studijně rozborová činnost
    4.6. Ediční a grafické služby
    4.7. Reprografické služby
    5. Komerční informační služby
    5.1. Informační služby pro podnikatele
    5.2. Informační služby databázových center
    5.3. Komerční využití internetu, modely vyhledávání a modely šíření informací
    6. Public relations
    6.1. Definice, výklad pojmu
    6.2. Složky public relations
    6.3. Aplikace zásad PR
    Cvičení
    1. Metody vyhledávání informací ve vybraných databázích.
    2. Metody rešeršování a vyhodnocování relevance informací.
Literatura
    povinná literatura
  • 3. SOLAR, J. Okolo pultu. Praha : FINIDR, 1996. info
  • 1.ČERNÁ, M. STÖCKLOVÁ, A. Služby knihoven a informačních středisek. Praha : Univerzita Karlova, 1992. info
  • SMETÁČEK, V. Informační potřeby a jejich optimální uspokojování. Praha : Univerzita Karlova, 1990. info
    doporučená literatura
  • VOSOBA, P. Dokonalé služby : co chtějí zákazníci. Praha, 2004. info
Výukové metody
Přednášení
Metody hodnocení
Známkou
Test
Informace učitele
Aktualizace 12/13. Studenti kombinovaného studia zpracují písemnou práci (rozsah a téma bude upřesněn při zahájení semestru). Dále budou zpracovávat úkoly (viz distanční text), které budou postupně elektronicky zasílat vyučujícímu. Vyhodnocení bude prostřednictvím e-mailové konzultace.
AktivityNáročnost [h]
Přednáška12
Celkem12
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023.