ULGATL0011 Provoz lázeňských zařízení

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2015
Rozsah
1/0/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Eva Vavrečková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Ing. Eva Vavrečková, Ph.D.
Centrum interdisciplinárních studií – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti budou seznámeni s významem a postavením lázeňství v rozvoji regionu, specifickými znalostmi potřebnými pro výkon samostatné činnosti i střední řídící funkce v lázeňském provozu. Cílem je diferenciace specifik lázeňských služeb od standardních hotelových a gastronomických služeb. Studenty je nezbytné naučit využívat potenciál lázeňských zařízení pro přípravu programů nejen pro léčebnou, ale zejména pro preventivní péči jednotlivců o svůj zdravotní stav (fyzický i psychický). Dále je třeba vést studenty ke schopnosti identifikovat chybějící služby a hledat cesty k jejich úspěšnému zavedení v lázeňských zařízeních. Současně je třeba naučit studenty ovládat základní vazby týkající se organizace a řízení ekonomické efektivnosti lázeňského provozu.
Osnova
  • 1. Postavení, význam a podpora lázeňství pro rozvoj regionu
    2. Majetkoprávní vztahy v lázeňství a vliv jejich transformace na lázeňský provoz
    3. Lázeňská péče a systém poskytování lázeňských služeb s vazbou na zdravotní pojištění
    4. Klasifikace lázeňských služeb a jejich specifika v uzavřeném či otevřeném (komerčním) provozu
    5. Ubytovací služby a jejich význam pro lázeňský pobyt
    6. Gastronomické služby jako nedílná součást léčebné péče
    7. Doplňkové služby, volnočasové aktivity, služby poskytované jinými provozovateli
    8. Organizace a řízení provozu lázeňských zařízení
    9. Ekonomika a provoz lázeňského zařízení
    10. Tvorba produktů lázeňské péče a jejich propagace
    11. Profesní organizace v lázeňství
Literatura
    doporučená literatura
  • odborné časopisy. Hotel & Spa, Food Service, Hotel Revue. info
  • ORIEŠKA, J. Služby cestovního ruchu. Praha - Idea Servis, 2010. info
  • DĚDINA, J. Management, organizování a ekonomika lázeňství. Praha: VŠ CRHL, 2004. ISBN 80-86592-01-4. info
  • SEIFERTOVÁ, V. Marketing v lázeňském cestovním ruchu. Praha: VŠ CRHL, 2003. ISBN 80-86592-00-6. info
  • KNOP, K. A KOL. Lázeňství - ekonomika a management. Praha: Grada Publishing, 1999. ISBN 80-7169-717-6. info
  • ORIEŠKA, J. Technika služeb cestovního ruchu. Praha - Idea Servis, 1999. info
  • KNOWLES, T. Hospitality Management. New York: Longman, 1998. ISBN 0-582-31271-X. info
  • MORRISON, A. M. Marketing v pohostinství a CR. Praha: Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-605-90-2. info
  • BURT, B. Best Spas of the world. 2nded. The Globe Pequot press, 1979. ISBN 0-7627-2473-0. info
Informace učitele
Součástí ukončení předmětu je zpracování seminární práce na zadané téma (např. systém poplatků v lázeňských zařízeních, dietní lázeňský systém - analýza příspěvků zdravotních pojišťoven, analýza dokumentace v lázeňských zařízeních včetně interních předpisů a provozních řádů) zpracované v podmínkách konkrétních lázeňských zařízení. Předmět je ukončen zkouškou prověřující znalosti v rozsahu uvedené odborné literatury a obsahu přednášek. Zkouška je realizována formou písemného testu a podmínkou ukončení je dosažení minimálně 70 % znalosti v rozsahu uvedené literatury a obsahu přednášek.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2009, léto 2010, léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2016, léto 2017.