UBKKB101 Úvod do studia a perspektivy oboru 2

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2016
Rozsah
Přednáška 6 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Jaromír Kubíček, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jaromír Kubíček, CSc.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Předpoklady
Úspěšné absolvování předmětu Úvod do studia a perspektivy oboru 1, aktivní účast na přednáškách a cvičeních, 70% splnění prezence na cvičení, plnění průběžných individuálních a skupinových úkolů. Průběžné studium zadané odborné literatury.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Přednášky i semináře jsou zaměřeny na historicko-společenské důsledky zavádění nových médií. Vývojově jsou sledovány základní etapy sociální komunikace od vzniku a vývoje písma až k sociálním důsledkům vynálezu počítače a novým formám sociální komunikace, kterou představuje kupř. internet, virtuální realita. Dále je rozebírán vývoj informačních technologií 21. století, podstata informatizace, vztah informatizace a poznání, její vliv na vztahy mezi lidmi a je analyzován její dopad na různé oblasti života jednotlivce (vztah informatizace a zdraví, informatizace a právo). Sleduje se vznik a vývoj institucí uchovávajících informaci od dob starověku po dnešek a snaží se stanovit rozdíly mezi archivy a knihovnami a přistupuje k vymezení role knihovny, knihovníka a informačního pracovníka v moderním pojetí a v neposlední řadě i perspektiv do budoucna. Samostatná vystoupení studentů jsou věnována následujícím tématickým modulům. Předmět lze studovat během studijního pobytu v rámci projektu Erasmus-Sokrates distančně - nutná domluva s vyučujícím ÚBK.
Osnova
  • 7. Virtuální realita jako nový druh sociální komunikace
    8. Informatizace a právo
    9. Informatizace a demokratizace společnosti
    10. Vývoj od textového dokumentu k dokumentům auditivním, audiovizuálním a masmédiím
    11. Trendy elektronického publikování
    12. Český a slovenský přínos ke konstituování informační vědy
    13. Pojem informace v díle Josefa Šmajse
    14. Univerzální knihovna-myšlenka budoucnosti
    15. Prognóza vývoje veřejných knihoven
    16. Budoucí role knihovníka a informačního pracovníka
    Předmět lze studovat během studijního pobytu v rámci projektu Erasmus-Sokrates distančně ? nutná domluva s vyučujícím ÚBK.
Literatura
    povinná literatura
  • TOFFLER, A.;TOFFLEROVÁ, H. Nová civilizace. Praha, 2001. info
  • CEJPEK, J. Informace, komunikace, myšlení. 2. přepr. vyd. Praha : Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1037-X. info
  • KOUKOLÍK, F. Mozek a jeho duše. Praha, 2005. info
  • ŠMAJS, J. Filosofie psaná kurzívou. Rozhlasové ekologické eseje. Brno, 2003. info
  • HUITEMA, CH. A bůh stvořil internet. Praha, 1996. info
  • LAUSCHMANN, H. Metainformatika čili úvod do fyzikální teologie. 1996. info
  • PSTRUŽINA, K. Etudy o mozku a myšlení. Praha, 1994. info
  • McLUHAN, M. Jak rozumět médiím. Praha, 1991. info
Výukové metody
Přednášení
Přednáška s diskusí
Metody hodnocení
Známkou
Informace učitele
Účast na zkoušce je podmíněna předložením seminární práce v rozsahu 10 normostran textu.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023.