FPF:UBKKT004 Organizace VK komunit. typu 2 - Informace o předmětu
UBKKT004 Organizace veřejných knihoven komunitního typu 2
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavěléto 2017
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Garance
- PhDr. Libuše Foberová, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Předpoklady
- Úspěšné absolvování předmětu KT003 Organizace veřejných knihoven komunitního typu 1.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Knihovnictví se zaměřením na veřejné knihovny komunitního typu (program FPF, N7201 InSK)
- Cíle předmětu
- Přednášky navazují na studijní předmět Organizace knihoven komunitního typu 1 a soustředí se na problematiku komunitních projektů. Na úlohy veřejných knihoven: zprostředkovat přístup k informacím, nabízet příležitost k celoživotnímu vzdělávání, zprostředkovat přístup k informačním technologiím, redukovat úroveň informační negramotnosti, chránit kulturní identitu. Vzhledem k postupující globalizaci světa je nutno, aby etnika v různých regionech Evropy postupně nezanikala a neztrácela identitu, a proto nabývá na důležitosti spolupráce veřejných knihoven s dalšími kulturními institucemi na místní či regionální úrovni a užší kontakt s podnikatelskými komunitami v obci či regionu. Veřejná knihovna by se měla stát "obývákem" místní komunity a otevřít prostory všem. Veřejné knihovny mají silné informační zázemí, které se dá využít při koncepci celoživotního učení. Veřejné knihovny komunitního typu nabízí příjemné a vlídné prostředí, znalost místa a lidí, finanční, místní a časovou dostupnost, spolupráci s místními organizacemi a jsou ochotné pomáhat. Svým komunitním rozměrem podporují zdravý patriotismus. Prohlubují vztah k místu, rozvíjí zvyky a tradice, podílejí se na pořádání různých oslav a místních slavností. Integrují všechny skupiny obyvatelstva, zejména skupiny ohrožené sociálním vyloučením. Každá knihovna působí v jiném prostředí, mezi jinými lidmi, s jinými problémy a potřebami. Studenti by se měli naučit identifikovat tyto problémy a potřeby a dokázat je řešit, implementovat do činnosti knihovny. Předmět lze studovat během studijního pobytu v rámci projektu Erasmus-Sokrates distančně - nutná domluva s vyučujícím ÚBK. Seminář Studenti se naučí objevovat potřeby a zdroje komunity tak, aby dokázali vytvořit z knihoven informační uzel místní komunity. Seminář je určen na analýzu veřejného knihovnictví v souvislosti s tvorbou komunitních projektů. Na analýzu legislativy a řízení veřejných knihoven komunitního typu. Během semináře studenti zpracují v týmech komunitní projekt.
- Osnova
- Struktura výkladu
1. Týmy, jejich tvorba a řízení
2. Vývojové fáze týmu
3. Konflikty v týmu
4. Efektivnost týmové práce v knihovnách
5. Grantování jako proces
6. Grantová politika pro oblast kultury
7. Problematika komunitních projektů - proces projektování
8. Příprava vlastního komunitního projektu
9. Prezentace a obhajoba vlastního komunitního projektu
- Struktura výkladu
- Literatura
- povinná literatura
- FOBEROVÁ, Libuše. Formování knihoven na komunitní centra vede k jejich zviditelnění. Knihovnický zpravodaj Vysočina [online], 2010. URL info
- FOBEROVÁ, Libuše. Trend ve službách: management kvality. 2010. URL info
- FOBEROVÁ, Libuše. Specifika managementu knihoven. Havlíčkův Brod, 2008. URL info
- GLEG, Brian, BIRCH, Paul. Teamwork : budování týmu a zvedání jeho výkonu : 70 her a cvičení pro překonání bariér mezi lidmi, pro zvýšení energie, pro změnu myšlení týmu. Vyd. 1. Praha : Computer Press, 2002. ISBN 80-7226-670-5. info
- BAKEŠOVÁ, M. ; KOUDELKA, F. Management a marketing distančního vzdělávání. Olomouc : Univerzita Palackého, 2001. info
- BROŽEK, V. Základní řídicí dokumenty v duchu ISO 9000:2000 : mapy procesů, organizační řád, podpisový řád, popisy pracovních míst : sborník přednášek. Praha : Český komitét pro vědecké řízení, 2001. ISBN 80-02-01418-9. info
- BOČKOVÁ, V. Celoživotní vzdělávání - výzva nebo povinnost? Olomouc : Vydavatelství Univerzity Palackého, 2000. ISBN 80-244-0155-X. info
- BAY, Rolf H. Účinné vedení týmů. Praha : Grada, 2000. ISBN 80-247-9068-8. info
- DOLANSKÝ, V. ; MĚKOTA, V. ; NĚMEC, V. Projektový management. Praha : Grada Publishing, 1996. info
- doporučená literatura
- HURYTOVÁ, I. . Grantování: proces přidělování nadačních příspěvků. Brno : Doplněk, 2001. info
- FOBEROVÁ, L. ; KONESZOVÁ, B. Výzkumné metody v knihovnictví. Knihovnický zpravodaj Vysočiny. [online]. 2007, roč. 7, č. 1 [cit. 2007-04-21]. Dostupný na World Wide Web:. URL info
- CHVALOVSKÝ, V. Řízení projektů aneb překážkový běh na dlouhou trať. Praha: Aspi, 2005. ISBN 80-7357-085-8. info
- GARDNER, John W. Budování komunit. Praha : Nadace VIA, 1999. info
- Výukové metody
- Přednášení
Studijní praxe
Seminární výuka - Metody hodnocení
- Známkou
Test - Informace učitele
- Aktualizace 14/15. Předmět je vyučován formou přednášky a semináře. Předpokládá se, že po ukončení předmětu bude student ovládat základní pojmy a skutečnosti probírané na přednáškách a doporučené k nastudování z odborné literatury. Požadavky ke zkoušce: znalost látky v rozsahu přednášek a témat doporučených k samostudiu z odborné literatury. Dále úspěšná prezentace vlastního komunitního projektu.
Aktivity Náročnost [h] Cvičení 1 Celkem 1 - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/leto2017/UBKKT004