UCJNUK27 Textarbeit im Unterricht

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2018
Rozsah
0/8/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D.
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seminář je věnován práci s texty v hodinách němčiny, a to jak s texty mluvenými, tak psanými. Studenti se seznámí se cvičeními, které slouží k přípravě psaní a mluvení jako procesu, psaní různých textových druhů, od textů běžné komunikace po texty literární. Stejnětak si vyzkouší cvičení pro rozvoj mluvení od řízeného po volný ústní projev. Sylabus: 1. Übungen zur Vorbereitung (Vorentlastung) des Sprechens und Schreibens 2. Aufbauende Übungen 3. Aus einem Dialog wird eine Erzählung, aus einer Erzählung ein Dialog 4. Analyse des Ausgangstextes und Produktion eines neuen Textes 5. Perspektivenwechsel 6. Mediation 7. Kreative Schreibprozesse 8. Kreatives Schreiben 9. Rollenspiele 10. Diskussionen 11. Referate 12. Freies Sprechen Literatura: Bausch, K.-R. / Krumm, H-J.: Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen/Basel: Francke Verlag, 1989. Funk, H.: Deutsch lehren lernen Aufgaben, Übungen, Interaktion. Berlin: Klett/Langenscheidt, 2014. Glaboniat, M. etc.: Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen für Sprachen: lernen, lehren, beurteilen. Berlin/München: Langenscheidt, 1996. Häusermann, U. / Piepho, H.-E.: Aufgabenhandbuch Deutsch als Fremdsprache. München: Iudicium, 1996. Helbig, G. Deutsch als Fremdsprache : ein internationales Handbuch. 1. Halbband. Berlin: Walter de Gruyter, 2001. Helbig, G. Deutsch als Fremdsprache : ein internationales Handbuch. 2. Halbband. Berlin: Walter de Gruyter, 2001. Neuner, G.: Übungstypologie zum kommunikativen Deutschunterricht. Berlin/München: Langenscheidt, 1994. Rykalová, G.: Německy psaný tisk v hodinách němčiny: práce s textem, vzorové analýzy, úlohy, didaktické testy. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2011.
Osnova
  • 1. Cvičení pro přípravu na psaní a mluvení
    2. Rozvíjející cvičení
    3. Z dialogu vytvořit vyprávění a naopak
    4. Analýza výchozí textu a produkce nového textu
    5. Změna perspektivy
    6. Mediace
    7. Kreativní proces
    8. Kreativní psaní
    9. Hraní rolí
    10. Diskuze
    11. Referát
    12. Volné mluvení
Vyučovací jazyk
Němčina
Informace učitele
Portfolio metod včetně příprav a sebereflexe
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023.