FPF:UIAI050 Metodiky vývoje software - Informace o předmětu
UIAI050 Metodiky vývoje software
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavěléto 2018
- Rozsah
- 2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Ing. Petr Čermák, Ph.D. (přednášející)
RNDr. Jiří Martinů, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Ing. Petr Čermák, Ph.D.
Ústav informatiky – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Aplikovaná informatika (program FPF, B1802 AplI)
- Osnova
- Cílem předmětu je seznámit studenta s metodikami návrhu a implementací softwarového projektu.
1. Úvod do problematiky: Specifikace pojmů metodologie, metodika (cíl metodik), metoda, rozdělení metodik pro vývoj SW . Primární důvody modelování. Životní cykly vývoje SW. Lehké a těžké metodiky.
2. Vodopádový přístup k tvorbě SW: Princip modelu, životní cyklus, specifikace, plán, fáze vývoje, možnosti použití, nevýhody.
3. Iterační/evoluční přístup k tvorbě SW: Princip modelu, iterace, zpětná vazba, fáze životního cyklu . Srovnání vodopádového a interačního přístupu.
4. Metodika UP: Modelovací proces UP (Unified Process), struktura jazyka UML (Unified Modeling Language), nejpoužívanější diagramy jazyka UML, další prvky UML, vztah UP a UML.
5. Metodika RUP a EUP: RUP (RationalUnifiedProcess) charakteristika, způsob distribuce, notace, základní elementy, posloupnost akcí. EUP srovnání a společné aplikace s RUP.
6. Agilní přístup k tvorbě SW: Výhody agilních metodik (rychlost, webové technologie, interativita, inkrementace). Manifest agilního vývoje SW (The Agile Manifesto).
7. Metodiky ADS, DSDM, FDD, XP: ADS (Adaptive Software Development ), DSDM (Dynamic Systems Development Method), FDD (Feature-DrivenDevelopment), charakteristiky, výhody, principy vývoje, srovnání. Extreme Programming (XP), charakteristika a výhody XP.
8. Metodika SCRUM a Crystal: SCRUM, proces, role, artefakty. Crystal family of methodologies, možnost přizpůsobení metodik na míru projektu.
9. SW nástroje: CASE nástroje a jejich rozdělení (PRE, UPPER, MIDDLE, LOWER, POST). IDE nástroje. CASE IDE nástroje, přehled vybraných nástrojů (Case Studio, Oracle Designer).
10. Trendy v oblasti modelování SW: Aktuality, vývoj, výzkum, technické novinky v oboru SW inženýrství.
- Cílem předmětu je seznámit studenta s metodikami návrhu a implementací softwarového projektu.
- Literatura
- doporučená literatura
- LARMAN, C. Agile and Iterative Development. A Manager?s Guide. USA. info
- HUNT, D., THOMAS, D. Programátor pragmatik-jak se stát lepším programátorem a vytvářet kvalitní software. Brno, 2007. info
- KADLEC, V. Agilní programování-metodiky efektivního vývoje softwaru. Brno, 2004. info
- BECK, K. Extrémní programování. Praha, 2002. info
- Výukové metody
- Přednáška s aktivizací
Přednáška s analýzou videozáznamu - Metody hodnocení
- Zkouška
- Informace učitele
- * 75% návštěvnost přednášek
* 30 bodů seminář
* 70 zkouška písemně
Splněno minimálně 51 bodů - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/leto2018/UIAI050