FPF:UBKTN038 Dig. rest. obr. a zvuk. sl. II - Informace o předmětu
UBKTN038 Digitální restaurování obrazové a zvukové složky AV díla II
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavěléto 2019
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- MgA. Jaroslav Zajíček (cvičící)
- Garance
- Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Audiovizuální tvorba (program FPF, N8203 DrUm)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je seznámit studenty s metodami používanými při rekonstrukci a restaurování obrazové i zvukové složky kinematografických děl, počínaje filmově archivářským průzkumem (zjišťujícím dostupné zdrojové materiály, jejich kvalitu a vlastnosti, ale také různých verzí filmu), přípravou hmotných substrátů laboratoři (čištění, zhotovování testů apod.), jejich digitalizací až k vlastnímu restaurátorskému procesu kombinujícími tradiční i digitální postupy (včetně dokumentace celého procesu a bezpečné archivace restaurovaných děl pro budoucí využití).
- Osnova
- Druhá část kurzu bude věnována restaurování zvukové složky kinematografického díla (frekvenční a dynamické úpravy vedoucí k nápravě zkreslení, odstranění brumů, šumů a lupanců, sjednocení různých zdrojů zvukových materiálů, eventuelní synchronizace s obrazovým pásem a výsledný mix restaurovaných složek signálu do podoby respektující původní podobu díla).
Součástí výuky bude také představení etických zásad restaurátorské práce stanovené mezinárodními úmluvami a kodexy, vedoucích k zachování původní podoby audiovizuálního díla, jak ho bylo možné spatřit v době jeho vzniku. S poukazem na neetické postupy spojené s tzv. remasterováním, které věrnost originálu nerespektuje a snaží se ho v mnohých ohledech dodatečně vylepšovat. Velký důraz bude kladen na praktickou část s využitím zázemí digitální laboratoře Kabinetu audiovizuální techniky.
- Druhá část kurzu bude věnována restaurování zvukové složky kinematografického díla (frekvenční a dynamické úpravy vedoucí k nápravě zkreslení, odstranění brumů, šumů a lupanců, sjednocení různých zdrojů zvukových materiálů, eventuelní synchronizace s obrazovým pásem a výsledný mix restaurovaných složek signálu do podoby respektující původní podobu díla).
- Literatura
- doporučená literatura
- Journal of Film Preservation. Brusel: FIAF. info
- Studijní materiály FIAF. Bologna: L'Immagine Ritrovata. info
- Studijní materiály FIAT. Paris: Institut National de l'Audiovisuel. info
- HRABÁNEK, J. Film z hlediska autorského práva. Praha: Linde, 2009. info
- MERRITT, R. Crying in Colour: How Hollywood coped when Technicolour. NFSA Journal 3, 2008. info
- Střih záznamu hudby. Praha: AMU, 2007. info
- READ, P., MEYER, M.-P. Restoration of Motion Picture Film. Oxford: Butterworth-Heinemann, 2005. info
- ZENKL, L. ABC hudební nauky. Praha: Editio Baerenreiter, 2003. info
- PEŠEK, J. Základní principy TV a magnetického záznamu obrazu. Praha: AMU, 2003. info
- Code of Ethics. FIAF, 2002. info
- CHERCHI, P. U. Silent cinema an Introduction. Londýn: BFU, 2002. info
- URBAN, M. Filmová laboratoř. Praha: AMU, 2001. info
- FORRÓ, D. Domácí nahrávací studio. Praha: Grada, 1996. info
- HŮRKA, M. Když se řekne zvukový film. Praha: ČFÚ, 1991. info
- MORÁVEK, J. Filmové materiály pro I. a II. ročník SOU učební obor filmový laborant. SPN: Praha, 1987. info
- BOUČEK, V. Filmová technika I. a II. Praha: ČVUT, 1972. info
- Informace učitele
- Aktivní účast ve výuce a splnění zadaných úkolů.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/leto2019/UBKTN038