UIKS225 Základy HCI

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2019
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Kamil Matula, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Kamil Matula, Ph.D.
Ústav informatiky – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V rámci předmětu získají studenti soubor poznatků o oblasti HCI Human-Computer Interaction sledující interakce mezi člověkem a počítačem. Sledovány jsou vztahy především s informační vědou a průniky s dalšími vědními oblastmi a disciplínami jakou jsou například počítačová věda, ergonomie, umění, kognitivní psychologie, umělá inteligence a další. Představeny jsou i základní metody uplatňované v rámci HCI, které jsou uplatnitelné i při zkoumáních v rámci informační vědy a příbuzných oborů. Studenti si některé z vybraných metod v rámci semináře prakticky vyzkouší.
Osnova
  • Tematické bloky:
    - Vymezení a terminologie HCI
    - Metodologie a metodika HCI
    - Vztahy a interakce s informační vědou a dalšími vědními oblastmi a disciplínami
    - Simulované uživatelské testování vybraného problému
Literatura
    povinná literatura
  • Benyon, D. Designing interactive systems: a comprehensive guide to HCI and interactive design. Harlow: Addison Wesley, 2010. ISBN 978-80-321-43533. info
  • Červenková, A. a M. Hořava. Uživatelsky přívětivá rozhraní. Praha: Horava & Associates, 2009. ISBN 978-80-254-5295. info
  • 1. EYSENCK, Michal W.; Keane, Mark. Kognitivní psychologie. Praha: Academia, 2008. ISBN 978-80-200-1559-. info
    doporučená literatura
  • 2. HEWETT, T., BAECKER, R., et al. SIGCHI Curricula for Human-Computer Interaction. New York, 1992. info
    neurčeno
  • Nielsen, Jacob. Mobile usability. Berkeley: New Riders, 2013. ISBN 978-0-321-88448-0. info
  • Eysenck, M. W. a M. KEANE. Kognitivní psychologie. Praha: Academia, 2008. ISBN 978-80-200-1559-4. info
Výukové metody
Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí
Přednáška s analýzou videozáznamu
Prezentace seminární práce
Metody hodnocení
Zápočet
Informace učitele
Účast v seminářích, studium literatury, semestrální projekt, obhajoba semestrálního projektu.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 1994, léto 1995, léto 1996, léto 1997, léto 1998, léto 1999, léto 2000, léto 2001, léto 2002, léto 2003, léto 2004, léto 2005, léto 2006, léto 2007, léto 2008, léto 2009, zima 2009, zima 2011, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023.