VCKDSH0504 Edukace a prezentace kulturního dědictví

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2019
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Marian Hochel, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Marian Hochel, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Marian Hochel, Ph.D.
Výzkumné centrum pro kulturní dějiny Slezska a střední Evropy – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Předmět seznamuje se způsoby prezentace movitého i nemovitého kulturního dědictví, jež představuje klíčovou hodnotu kulturního turismu a jeho atraktivit. Studentům jsou objasněny pojmy kulturní (kulturně historické) dědictví, hmotné, nehmotné kulturní statky, edukace a prezentace; naučí se rozlišovat základní prezentační techniky (expozice, výstava, galerijní výstava, dioráma, exteriérové instalace) s ohledem na charakter a specifika instituce (muzeum, instalovaný objekt, archeopark, skanzen ad.); seznámí se s možnostmi jejich využití v praxi konkrétních kulturních institucí. Poznají základní edukační nástroje využitelné v prezentaci kulturního dědictví. Pochopí způsoby jejich vytváření a návaznost na rámcové vzdělávací programy. Seznámí se v této souvislosti s problematikou PR programů a práce s veřejností (přednášky, workshopy, komentované prohlídky), s vytvářením lektorských programů, jejich zásadami, cíli a náplní, se základními edukačními formami (projektové a problémové učení, artefiletika).
Osnova
  • 1. Definice základních pojmů kulturní statky, sbírkové předměty, výstavy a expozice, exponáty, edukace, prezentace.
    2. Prezentační techniky v muzejní a galerijní praxi.
    3. Vytváření výstav a panelových prezentací, základní principy expoziční techniky.
    4. Prezentační techniky v památkově chráněných objektech a historických nemovitostech (hrady, zámky).
    5. Prezentační techniky v exteriérech - archeoparky, skanzeny, zážitkové parky, naučné stezky.
    6. Moderní technologie v prezentaci kulturního dědictví.
    7. Marketing prezentací kulturního dědictví.
    8. PR programy a práce s veřejností (přednášky, workshopy, komentované prohlídky).
    9. Profilace návštěvnických skupin, specifika komunikace s různými cílovými skupinami.
    10. Základní edukační formy - projektové a problémové učení, artefiletika, lektorské programy, jejich zásady, cíle a náplně.
Literatura
    doporučená literatura
  • Šobáňová, Petra. Muzejní edukace. Olomouc, 2012. info
  • Beranová, V. Cestovní ruch a kulturní dědictví. Praha, 2011. info
  • JOHNOVÁ, R. Marketing kulturního dědictví a umění. Praha: Grada, 2008. info
  • Veselá, J. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2006. info
Metody hodnocení
Známkou
Písemná zkouška
Zkouška
Referát
Informace učitele
Zpracování seminární písemné práce nebo ústní prezentace na zadané téma a složení písemného zápočtového testu prověřujícího znalosti v rozsahu uvedené odborné literatury a obsahu přednášek a seminářů.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2020.