FPF:VCKDSH0504 Edukace a prezent. kult. děd. - Informace o předmětu
VCKDSH0504 Edukace a prezentace kulturního dědictví
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavěléto 2019
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Marian Hochel, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Marian Hochel, Ph.D. (cvičící) - Garance
- PhDr. Marian Hochel, Ph.D.
Výzkumné centrum pro kulturní dějiny Slezska a střední Evropy – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Předmět seznamuje se způsoby prezentace movitého i nemovitého kulturního dědictví, jež představuje klíčovou hodnotu kulturního turismu a jeho atraktivit. Studentům jsou objasněny pojmy kulturní (kulturně historické) dědictví, hmotné, nehmotné kulturní statky, edukace a prezentace; naučí se rozlišovat základní prezentační techniky (expozice, výstava, galerijní výstava, dioráma, exteriérové instalace) s ohledem na charakter a specifika instituce (muzeum, instalovaný objekt, archeopark, skanzen ad.); seznámí se s možnostmi jejich využití v praxi konkrétních kulturních institucí. Poznají základní edukační nástroje využitelné v prezentaci kulturního dědictví. Pochopí způsoby jejich vytváření a návaznost na rámcové vzdělávací programy. Seznámí se v této souvislosti s problematikou PR programů a práce s veřejností (přednášky, workshopy, komentované prohlídky), s vytvářením lektorských programů, jejich zásadami, cíli a náplní, se základními edukačními formami (projektové a problémové učení, artefiletika).
- Osnova
- 1. Definice základních pojmů kulturní statky, sbírkové předměty, výstavy a expozice, exponáty, edukace, prezentace.
2. Prezentační techniky v muzejní a galerijní praxi.
3. Vytváření výstav a panelových prezentací, základní principy expoziční techniky.
4. Prezentační techniky v památkově chráněných objektech a historických nemovitostech (hrady, zámky).
5. Prezentační techniky v exteriérech - archeoparky, skanzeny, zážitkové parky, naučné stezky.
6. Moderní technologie v prezentaci kulturního dědictví.
7. Marketing prezentací kulturního dědictví.
8. PR programy a práce s veřejností (přednášky, workshopy, komentované prohlídky).
9. Profilace návštěvnických skupin, specifika komunikace s různými cílovými skupinami.
10. Základní edukační formy - projektové a problémové učení, artefiletika, lektorské programy, jejich zásady, cíle a náplně.
- 1. Definice základních pojmů kulturní statky, sbírkové předměty, výstavy a expozice, exponáty, edukace, prezentace.
- Literatura
- doporučená literatura
- Šobáňová, Petra. Muzejní edukace. Olomouc, 2012. info
- Beranová, V. Cestovní ruch a kulturní dědictví. Praha, 2011. info
- JOHNOVÁ, R. Marketing kulturního dědictví a umění. Praha: Grada, 2008. info
- Veselá, J. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2006. info
- Metody hodnocení
- Známkou
Písemná zkouška
Zkouška
Referát - Informace učitele
- Zpracování seminární písemné práce nebo ústní prezentace na zadané téma a složení písemného zápočtového testu prověřujícího znalosti v rozsahu uvedené odborné literatury a obsahu přednášek a seminářů.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/leto2019/VCKDSH0504