VCKDST0004 Příprava volnočasového produktu pro osoby se specifickými potřebami se zaměřením na kulturní dědictví

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2019
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D. (cvičící)
prof. PhDr. Irena Korbelářová, Dr. (cvičící)
Ing. Jana Stuchlíková (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Irena Korbelářová, Dr.
Výzkumné centrum pro kulturní dějiny Slezska a střední Evropy – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen na přípravu tří- až pětidenního cvičného tematického zájezdu se zaměřením na klienty se specifickými potřebami, vyplývajícími z věku, sociálního postavení, zdravotního či mentálního hlediska se zaměřením na kulturní dědictví českých zemí s akcentem na české země, příhraniční oblasti a regiony s kulturními a historickými vazbami na českou minulost, nebo se zaměřením na klienty se specifickými požadavky z určité oblasti kulturního turismu. Cílem je zpracování časového rámcového i detailního programu forfaitového zájezdu včetně zpracování cenové kalkulace a zajištění jednotlivých služeb (doprava, ubytování, prohlídky). Student je veden k práci v týmu, schopnosti koordinovat svou činnost dle zadání managementu projektu, uplatňuje své teoretické schopnosti a dovedností z absolvovaných předmětů při organizování výletu/zájezdu skupiny klientů, při řešení problémových situacíe ve fázi přípravy i realizace produktu. Dokáže využívat možností networkingu kulturních organizací a institucí pečujících a prezentujících kulturní dědictví a zařízení cestovního ruchu na regionální, národní i mezinárodní úrovni. Vybrané produkty se zaměřením na destinace a trasy kulturního dědictví (příklady): a) pro klienty se specifickými potřebami: Lázeňské tradice a současnost Kladska (pro seniory); Hradec nad Moravicí/Pernštejn/Lednicko-Valtický areál (pro slabozraké); Velkomoravské dědictví (pro vozíčkáře) ad. b) pro klienty se specifickými požadavky: České stopy v Porýní; Vinařská oblast Wachau; Podyjí, Folklórní tradice a festivaly moravsko-rakouského pomezí; Gorolské kulinární tradice ad. Student je schopen připravit animační program. Je připravován na různé situace, aby byl schopen pohotově reagovat na problémové situace nejen v rámci přípravy, ale i realizace volnočasového produktu. Studenti jsou v rámci přípravy a realizace prakticky seznamováni s prací animátorů jako podněcovatelů zábavy pro různé věkové kategorie.
Osnova
  • 1. Úvod do studia předmětu
    2. Výběr destinace, zdůvodnění, otevřenost osobám se specifickými potřebami/specifickými požadavky.
    3. Organizační zabezpečení akce
    4. Příprava programu volnočasového produktu
    5. Příprava průvodce pro realizaci volnočasového produktu
    6. Příprava animačního programu
    7. Kontrola stav přípravy volnočasového produktu
Literatura
    doporučená literatura
  • Athena na cestách. Přístupný cestovní ruch v kostce. Třinec, 2010. URL info
  • ORIEŠKA, J. Služby v cestovním ruchu. Praha: Idea Servis, 2010. ISBN 978-80-85970-68-5. info
  • FISCHER, S., ŠKODA, J. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-014-0. info
  • Jančo, M. - Burešová, K. - Šefců, O. Jak dobýt hrad. Památky takřka bez bariér. Praha, 2007. info
  • ORIEŠKA, J. Metodika činnosti průvodce cestovního ruchu. Praha: Idea servis, 2007. info
  • ZELENKA, J. Průvodce cestovního ruchu. Hradec Králové, 2007. info
  • Vitáková, M. Využití kulturních a přírodních památek pro cestovní ruch. Praha, 2007. URL info
  • MELICHÁREK, M. Řešení modelových situací v cestovním ruchu. Praha: Idea Servis, 1999. ISBN 80-901462-2-8. info
  • Filipiová, D. Život bez bariér. Praha, 1998. info
Informace učitele
Podmínkou pro absolvování je aktivní spolupráce při vlastní přípravě turistického produktu, úspěšné řešení zadaných úkolů, včasné odevzdání písemné přípravy turistického produktu včetně administrace celé akce. Příprava a realizace úkolů (včetně osobního průvodcování a realizace animačního programu) představuje praktickou formu ověření nabytých znalostí při přípravě, realizaci, vyúčtování a vyhodnocení produktu.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.