UCJAP103 Pedagogika a psychologie

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2020
Rozsah
0/0/0. 0 kr. Ukončení: -.
Garance
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Zkouška z pedagogiky a psychologie umožňuje prokázat znalost problematiky související s pedagogickými a psychologickými aspekty vzdělávání a výchovy. Kandidát má prokázat teoretickou znalost jednotlivých otázek a jevů, jakož i schopnost tyto usouvztažnit s učitelskou praxí.
Osnova
  • Část pedagogická - okruhy
    1. Předmět pedagogiky - teorie a praxe edukace dětí a adolescentů; Základní pedagogické pojmy (pedagogika, výchova, vzdělávání, edukace, učení, koncept celoživotní učení, cíle a principy výchovy a vzdělávání, obsah učení, formy a metody učení, materiální prostředky a didaktická technika)
    2. Základní pedagogické disciplíny, Hraniční pedagogické disciplíny, Aplikované pedagogické disciplíny, Pomocné vědy pro pedagogiku (filosofie, psychologie, sociologie, management)
    3. Soudobý školský zákon; Školská soustava ČR; Základní pedagogické dokumenty; Kurikula
    4. Osobnost a kompetence žáka; Osobnost a kompetence učitele; Determinanty efektivnosti edukačního procesu
    5. Podíl J. A. Komenského a J. F. Herbarta na soudobém konceptu systémové pedagogiky; Alternativní školy a hnutí (1. a 2. vlna 20. století)
    6. Pracovní a technická výchova, Ekonomická výchova, výchova podnikatelská a výchova trávení volného času. Odraz realizace dané výchovy ve školním vzdělávacím programu.
    7. Výchova rozumová a názoru na svět. Subsložky rozumové výchovy (výchova vědecká, výchova jazyková a výchova ke komunikaci, výchova intelektuálních citů, vůle a jednání, výchova ekologická, výchova k rodičovství) a jejich zastoupení ve školním vzdělávacím programu.
    8. Projevy rizikového chování v prostředí základní a střední školy. Preventivní opatření, programy primární prevence, funkce a poslání školního metodika prevence a výchovného poradce.
    9. Náhradní výchovná péče. Ústavní a ochranná výchova.
    10. Environmentální výchova a její vztah ke globální a ekologické výchově. Teoretická východiska a možnosti aplikace do současného výchovně vzdělávacího procesu.
    11. Vzdělávací koncepce (koncepce dogmatického vyučování, koncepce slovně názorného vyučování, humanistická koncepce vzdělávání, koncepce problémového, projektového a programového učení.
    12. Cíle výuky, obsah výuky. Způsob výběru učiva. Učivo a jeho struktura, Stávající obsahové dokumenty. Uplatnění mezipředmětových vztahů.
    13. Příprava na výuku, komplexnost přípravy na výuku, fáze vyučovací hodiny. Mentální mapy.
    14. Typy výuky (informativní, heuristická, regulativní a produkční).
    15. Diagnostika a hodnocení žáka. Metody pedagogické diagnostiky. Testy a testování. Evaluace. Problematika školního hodnocení.
    Část psychologická - okruhy
    1. Předmět, úkoly a cíle psychologie. Metody poznávání člověka.
    2. Kognitivní procesy. Duševní výkonnost člověka - inteligence.
    3. Schopnosti, dovednosti, návyky. Emotivní systém.
    4. Dynamické zdroje činnosti, motivace.
    5. Utváření chování člověka - potřeby, zájmy, postoje, hodnoty.
    6. Základní teoretické přístupy k utváření osobnosti.
    7. Utváření sebepojetí osobnosti. Význam životních etapa v životě člověka.
    8. Vývojové charakteristiky dětství dospívání a dospělosti a jejich vazba na pedagogický proces.
    9. Učitelská profese: Analýza učitelské profese, nároky učitelské profese, nejistoty a zátěže učitelské práce (klinická náročnost učitelství, ambivalence a dilemata učitelství, prestiž učitelské profese).
    10. Náročné životní situace. Stres a jeho zvládání (copingové strategie).
    11. Motivace k učení. Krátkodobé i dlouhodobé strategie ovlivňující učební motivaci.
    12. Socializace - mechanizmy socializace - sociální učení kladným a záporným zpevňováním, nápodoba a identifikace, sociální informování.
    13. Sociální poznávání a hodnocení (sociální percepce - chyby v sociální
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2012, léto 2013, zima 2013, léto 2014, zima 2014, léto 2015, zima 2015, léto 2016, zima 2016, léto 2017, zima 2017, léto 2018, zima 2018, léto 2019.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/leto2020/UCJAP103