UCJAP103 Pedagogy and Psychology

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Summer 2020
Extent and Intensity
0/0/0. 0 credit(s). Type of Completion: -.
Guaranteed by
Institute of Foreign Languages – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Zkouška z pedagogiky a psychologie umožňuje prokázat znalost problematiky související s pedagogickými a psychologickými aspekty vzdělávání a výchovy. Kandidát má prokázat teoretickou znalost jednotlivých otázek a jevů, jakož i schopnost tyto usouvztažnit s učitelskou praxí.
Syllabus (in Czech)
  • Část pedagogická - okruhy
    1. Předmět pedagogiky - teorie a praxe edukace dětí a adolescentů; Základní pedagogické pojmy (pedagogika, výchova, vzdělávání, edukace, učení, koncept celoživotní učení, cíle a principy výchovy a vzdělávání, obsah učení, formy a metody učení, materiální prostředky a didaktická technika)
    2. Základní pedagogické disciplíny, Hraniční pedagogické disciplíny, Aplikované pedagogické disciplíny, Pomocné vědy pro pedagogiku (filosofie, psychologie, sociologie, management)
    3. Soudobý školský zákon; Školská soustava ČR; Základní pedagogické dokumenty; Kurikula
    4. Osobnost a kompetence žáka; Osobnost a kompetence učitele; Determinanty efektivnosti edukačního procesu
    5. Podíl J. A. Komenského a J. F. Herbarta na soudobém konceptu systémové pedagogiky; Alternativní školy a hnutí (1. a 2. vlna 20. století)
    6. Pracovní a technická výchova, Ekonomická výchova, výchova podnikatelská a výchova trávení volného času. Odraz realizace dané výchovy ve školním vzdělávacím programu.
    7. Výchova rozumová a názoru na svět. Subsložky rozumové výchovy (výchova vědecká, výchova jazyková a výchova ke komunikaci, výchova intelektuálních citů, vůle a jednání, výchova ekologická, výchova k rodičovství) a jejich zastoupení ve školním vzdělávacím programu.
    8. Projevy rizikového chování v prostředí základní a střední školy. Preventivní opatření, programy primární prevence, funkce a poslání školního metodika prevence a výchovného poradce.
    9. Náhradní výchovná péče. Ústavní a ochranná výchova.
    10. Environmentální výchova a její vztah ke globální a ekologické výchově. Teoretická východiska a možnosti aplikace do současného výchovně vzdělávacího procesu.
    11. Vzdělávací koncepce (koncepce dogmatického vyučování, koncepce slovně názorného vyučování, humanistická koncepce vzdělávání, koncepce problémového, projektového a programového učení.
    12. Cíle výuky, obsah výuky. Způsob výběru učiva. Učivo a jeho struktura, Stávající obsahové dokumenty. Uplatnění mezipředmětových vztahů.
    13. Příprava na výuku, komplexnost přípravy na výuku, fáze vyučovací hodiny. Mentální mapy.
    14. Typy výuky (informativní, heuristická, regulativní a produkční).
    15. Diagnostika a hodnocení žáka. Metody pedagogické diagnostiky. Testy a testování. Evaluace. Problematika školního hodnocení.
    Část psychologická - okruhy
    1. Předmět, úkoly a cíle psychologie. Metody poznávání člověka.
    2. Kognitivní procesy. Duševní výkonnost člověka - inteligence.
    3. Schopnosti, dovednosti, návyky. Emotivní systém.
    4. Dynamické zdroje činnosti, motivace.
    5. Utváření chování člověka - potřeby, zájmy, postoje, hodnoty.
    6. Základní teoretické přístupy k utváření osobnosti.
    7. Utváření sebepojetí osobnosti. Význam životních etapa v životě člověka.
    8. Vývojové charakteristiky dětství dospívání a dospělosti a jejich vazba na pedagogický proces.
    9. Učitelská profese: Analýza učitelské profese, nároky učitelské profese, nejistoty a zátěže učitelské práce (klinická náročnost učitelství, ambivalence a dilemata učitelství, prestiž učitelské profese).
    10. Náročné životní situace. Stres a jeho zvládání (copingové strategie).
    11. Motivace k učení. Krátkodobé i dlouhodobé strategie ovlivňující učební motivaci.
    12. Socializace - mechanizmy socializace - sociální učení kladným a záporným zpevňováním, nápodoba a identifikace, sociální informování.
    13. Sociální poznávání a hodnocení (sociální percepce - chyby v sociální
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2012, Summer 2013, Winter 2013, Summer 2014, Winter 2014, Summer 2015, Winter 2015, Summer 2016, Winter 2016, Summer 2017, Winter 2017, Summer 2018, Winter 2018, Summer 2019.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/summer2020/UCJAP103