UCJNUK20 Didaktika a metodika výuky cizího jazyka 2

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2020
Rozsah
0/12/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D.
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seminář se zabývá současnými metodami ve výuce cizích jazyků, alternativními přístupy, jejich přednostmi a nedostatky. Studenti se naučí, jak zprostředkovat žákům různými postupy jednotlivé řečové dovednosti a jazykové prostředky. Nedílnou součástí moderní metody výuky jazyků je práce s literárními texty a výuka reálií cílové země. I pro vlastní rozvoj posluchačů je nutné, aby se zabývali otázkou strategie učení a technik učení se cizím jazykům. Poznají také současné trendy ve výuce cizích jazyků, např. výuku jazyků pomocí projektů, práce na stanovištích apod. 1. Rozvoj základních řečových dovedností 2. Poslech s porozuměním, techniky a metody 3. Mluvení, techniky a metody rozvoje dovednosti 4. Hodnocení ústního projevu 5. Čtení s porozuměním, strategie a styly čtení cizojazyčného textu 6. Psaní jako dovednost, řízené a volné psaní, korektura 7. Hodnocení písemného projevu 8. Gramatika a komunikativní metoda 9. Slovní zásoba, rozvoj slovní zásoby 10. Fonetika, nácvik výslovnosti 11. Práce s literárními a odbornými texty 12. Lingvoreálie ve výuce cizího jazyka Literatura: Bausch, K.-R. / Krumm, H-J.: Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen/Basel: Francke Verlag, 1989. Glaboniat, M. etc.: Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen für Sprachen: lernen, lehren, beurteilen. Berlin/München: Langenscheidt, 1996. Ende, K. etc.: Deutsch lehren lernen: Curriculare Vorgaben und Unterrichtsplanung. Berlin: Klett/Langenscheidt, 2013. Janíková, V. / Michels-McGovern, M.: Aspekte des Hochschulfachs Methodik und Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache im Überblick. Brno: Masarykova univerzita, 2000. Jung, L.: 99 Stichwörter zum Unterricht Deutsch als Fremdsprache. Hueber. Ismaning, 2001. Kyriacou, Ch.: Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál 2008. Neuner, G. / Hunfeld, H.: Methoden des fremdprachlichen Unterrichts. Berlin/München: Langenscheidt1993. Legutke, M. / Schart, M.: Deutsch lehren lernen: Lehrkompetenz und Unterrichtsgestaltung. Berlin: Klett/Langenscheidt, 2015. Neuner, G.: Übungstypologie zum kommunikativen Deutschunterricht. Berlin/München: Langenscheidt, 1994. Zajícová, P.: Didaktik der Fremdsprache Deutsch: Einführung in die Fachdidaktik des Deutschen als Fremdsprache. Ostrava: Ostravská univerzita, 2002.
Osnova
  • Einführung, Terminologie
    2. Ziele und Phasen des Deutschunterrichts
    3. Planen und Evaluieren
    4. Interaktion und Sozialformen
    5. Unterrichtsmittel und Medien
    6. Unterrichtsbeobachtung und Analyse
    7. Leistungsmessung
    8. Lerntechniken und Lernstrategien
    9. Methoden des Fremdsprachenunterrichts 1
    10. Methoden des Fremdsprachenunterrichts 1
    11. Methoden des Fremdsprachenunterrichts 2
    12. Lehrwerkanalyse
Vyučovací jazyk
Němčina
Informace učitele
Návod na individuální studium poskytnou jednak úvodní konzultace, dále pak distanční opora k tomuto předmětu, obsahující konkrétní úkoly pro samostatnou práci včetně kontrolních otázek a v neposlední řadě odkazy na doporučenou studijní literaturu.
Praktické zvládnutí látky probírané na přednáškách doloží studenti na základě písemného vypracování vybraných úloh v distanční opoře, označených zkratkou SA.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2018, léto 2019, léto 2021, léto 2022, léto 2023.