FPF:UFMMT02 SZZk Multimediální techniky - Informace o předmětu
UFMMT02 Multimediální techniky
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavěléto 2020
- Rozsah
- 0/0/0. 0 kr. Ukončení: -.
- Garance
- Centrum interdisciplinárních studií – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Multimediální techniky (program FPF, B1702 AplF)
- Cíle předmětu
- Zkouška z tohoto předmětu je součástí Státní závěrečné zkoušky bakalářského studia Multimediálních technik.
- Osnova
- 1. Myšlení obrazem. Záznam obrazu v historii i dnes. Kompoziční prvky: skladebné principy (princip role, rytmu, symetrie, kontrastu a proporce), lineární kompozice (linie, křivky, směr), tonální kompozice (tvary, textura, velikost), prostor a perspektiva. Barevná kompozice. Zlatý řez. Kompoziční techniky: hloubka ostrosti, pohybová neostrost, plány, rakurz, velikosti záběrů.
2. Fotografie. Typy fotografických přístrojů a jejich konstrukce. Fotografická optika, typy objektivů, jejich kategorizace, speciální typy objektivů. Princip a způsob záznamu obrazu od prvního optického členu až po světlocitlivou vrstvu. Zpracování fotografií chemickou i digitální cestou.
3. Světlo ve filmu a fotografii. Světlo. Fotometrie ve filmu a fotografii. Zdroje světla, studiové osvětlení. Přirozené vs. umělé světlo. Příklady přirozeného světla a vliv na scénu. Techniky svícení umělým světlem. Měření světla. Příklady svícení (výpověď v místnosti, rozhovor dvou osob,?).
4. Scenáristika a dramaturgie. Základy teorie dramatu. Skladba dramatu (expozice, kolize, krize, peripetie, katastrofa,?). Námět, autorská explikace, pitch, synopse, treatment, bodový scénář. Dramaturgie ve filmu. Filmový jazyk. Základní výrazové prostředky AV díla a jejich vliv na filmové sdělení. Filmový scénář, televiziní scénář, divadelní scénář, rozhlasový scénář. Technický scénář. Storyboard.
5. Režie a filmová produkce. Předprodukce, produkce, postprodukce a distribuce filmu. Filmový štáb a vliv jednotlivých profesí na výsledné AV dílo. Role režiséra. Komunikace ve filmovém štábu. Rozdíl mezi tvorbou scénáře dokumentárního a hraného filmu.
6. Záznam a zpracování zvuku. Zařízení pro záznam zvuku a jejich správné užití (mikrofony, kabelový a bezdrátový přenos, úroveň zvukového signálu, rekordéry). Snímání a záznam zvuku pro reportáž, dokument/hraný film. Záznam hudby ve studiu, na koncertě. Praktická akustika prostředí a specifika postupu záznamu zvuku v nich. Ruchy. Postsynchrony. Základní postupy při zpracování zvuku (export/import, editace, čistění, barva a dynamika).
7. Zvuk, akustika a zvukově-hudební dramaturgie. Základy fyziologické akustiky (zdroj, šíření, příjem a vnímáni zvuku, dozvuk, ozvěna). Historie zvukové tvorby a filmového zvuku, vývoj zvukových zařízení a zvukových studií. Umělecké vnímání zvuku (dramatická funkce, experimentální tvorba 20. století). Mono, stereo a vícekanálové systémy. Zvuk ve filmu a televizi. Práce zvukového mistra. Postupy při tvorbě zvukové složky AV díla. Zvukový mix. Mastering.
8. Základy kamerové tvorby. Kompozice pohyblivého obrazu. Čas, filmová osa, druhy záběrů. Světlotonální řešení scény, příklady. Kamera a její technické specifikace, kamerová technika a příslušenství; vliv na výslednou kvalitu obrazu. Filmlook. Obrazové formáty. Technická kvalita filmového obrazu. Role kameramana ve filmovém štábu.
9. Střih a střihová skladba. Střih jako výrazový prostředek. Funkce záběru. Délka záběru, návaznost, čas a prostor, vizuální skladba a skladebné formy, zvuková skladba. Montáž. Střihová skladba s ohledem na žánr: reportáž, klip, dokument, hraný film. Rozdíly. Rozdíl mezi způsobem práce střihače v dokumentu a v hraném filmu.
10. Dokumentární tvorba. Postavení dokumentární tvorby v kontextu kinematografie. Rešerše a produkční příprava, jejich význam pro přípravu dokumentárního filmu. Dokumentární film v kině a televizi. Vliv psychologie a práce s respondentem na natáčení dokumentárního filmu.
- 1. Myšlení obrazem. Záznam obrazu v historii i dnes. Kompoziční prvky: skladebné principy (princip role, rytmu, symetrie, kontrastu a proporce), lineární kompozice (linie, křivky, směr), tonální kompozice (tvary, textura, velikost), prostor a perspektiva. Barevná kompozice. Zlatý řez. Kompoziční techniky: hloubka ostrosti, pohybová neostrost, plány, rakurz, velikosti záběrů.
- Informace učitele
- Uspokojivé zodpovězení otázek před komisí pro SZZk.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/leto2020/UFMMT02