UHVMN089 Muzeum a společnost

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2020
Rozsah
1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Miloš Zapletal, Dr. (přednášející)
Garance
Mgr. Bc. Miloš Zapletal, Ph.D.
Ústav historických věd – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Rozvrh
St 9:45–11:20 H6
Předpoklady
žádné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student získá znalosti v oblasti výzkumu a hodnocení vztahů muzea k jeho publiku a základní znalosti v oblasti marketingu muzea. Student bude seznámen s teorií komunikace, interpretační strategií a technikou, hodnocením expozice, využitím nových technologií a digitálních médií v rámci komunikace, úlohou různých typů muzea v trvale udržitelném rozvoji společnosti.
Osnova
  • 1. Muzea a jejich zájem o publikum.
    2. Charakteristika návštěvníků muzea. Demografické a psychologické faktory. Motivace návštěvníků.
    3. Výzkum muzejního publika. Zdroje informací o návštěvnících. Typy výzkumů.
    4. Techniky a nástroje pro získávání informací. Anketní šetření. Osobní rozhovory. Skupinové rozhovory. Pozorování a sledování. Studium dokumentů.
    5. Testování a hodnocení expozic.
    6. Příprava a realizace výzkumu muzejního publika. Analýza problému a specifikace cílů výzkumu. Návrh výzkumného plánu. Sběr dat. Zpracování a analýza získaných údajů.
    7. Vyhodnocení výzkumu publika a návštěvníků muzea. Vyhodnocení informací získaných dotazníkovým šetřením.
    8. Komunikace s veřejností. Používání nových technologií a digitálních médií v rámci komunikace.
    9. Vztahy s veřejností a marketingová komunikace. Bariery ve vztahu muzea a jeho návštěvníků.
    10. Muzeum a cestovní ruch.
    11. Trvale udržitelný rozvoj společnosti.
    12. Úloha muzea, ekomuzea a komunitního muzea v trvale udržitelném rozvoji společnosti.
Literatura
    povinná literatura
  • Buriánková, M., Komárková, A., Šebek, F. Úvod do muzejní praxe. Učební texty základního kurzu Školy muzejní propedeutiky. Praha, 2010. info
  • Kesner, L. Marketing a management muzeí a památek. Praha, 2005. info
Informace učitele
K úspěšnému absolvování je třeba získat zkoušku.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2021, léto 2022.