FPF:FPFVA048 Contemporary Anglophone Litera - Informace o předmětu
FPFVA048 Contemporary Anglophone Literatures and Cultures
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavěléto 2021
- Rozsah
- 0/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Michaela Weiss, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. PhDr. Michaela Weiss, Ph.D.
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Předpoklady
- TYP_STUDIA(B)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Angličtina (dvouoborové) (program FPF, N7310 Filo)
- Angličtina (jednooborové) (program FPF, N7310 Filo)
- Archeologie (program FPF, N7109 Arch)
- Audiovizuální tvorba (program FPF, AVT-np)
- Audiovizuální tvorba (program FPF, N8203 DrUm)
- Bohemistika (program FPF, N7310 Filo)
- Computational Physics (program FPF, N1701 Fyz)
- Computer Science and Technology (program FPF, N1801 Inf)
- Historie a kulturní dědictví v regionální praxi (program FPF, HKDvRPnp)
- Historie (program FPF, N7105 HiVe)
- Historie-muzeologie (program FPF, N7105 HiVe)
- Informační a knihovnická studia (program FPF, N7201 InSK)
- Informační studia (program FPF, KNIH-nav)
- Informatika a výpočetní technika (program FPF, N1801 Inf)
- Knihovnictví se zaměřením na veřejné knihovny komunitního typu (program FPF, N7201 InSK)
- Kulturní dědictví v regionální praxi (program FPF, N7106 HiSt)
- Kulturní dějiny (program FPF, N7105 HiVe)
- Němčina (dvouoborové) (program FPF, N7310 Filo)
- Němčina (jednooborové) (program FPF, N7310 Filo)
- Německý jazyk (program FPF, NJ)
- Ochrana kulturního dědictví (program FPF, N7105 HiVe)
- Počítačová fyzika (program FPF, N1701 Fyz)
- Teoretická fyzika (program FPF, N1701 Fyz)
- Theoretical Physics (program FPF, N1701 Fyz)
- Učitelství angličtiny pro střední školy (program FPF, N7504 UcSS)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy (program FPF, N7504 UcSS)
- Učitelství dějepisu pro střední školy (program FPF, N7504 UcSS)
- Učitelství němčiny pro střední školy (program FPF, N7504 UcSS)
- Učitelství - společný základ pro navazující studium (program FPF, N7504 UcSS)
- Veřejné knihovny komunitního typu (program FPF, KNIH-nav)
- Cíle předmětu
- The course is designed to introduce students to the trends and tendencies in contemporary English-written literatures and cultures with special focus on the dystopian narratives that nowadays belong to the most popular literary genres. The production of political, ecological and post-apocalyptic writing became widespread especially after 9/11. It will manifest in a wide range of topics, genres and concerns voiced by writers of different origin’s, ranging from the Canadian writer, eco-feminist and poet Margaret Atwood, songwriter and Nobel prize winner for literature Bob Dylan, American Jewish writer Philip Roth, to South African Nobel Prize winner J. M. Coetzee, and contemporary American Southern writer Cormac McCarthy. The main attention will be given to utopian and dystopian aspects of their works and their relation to current culture.
- Výstupy z učení
- Ability to analyse and interpret literary texts supported by critical arguments Knowledge of textual strategies, forms and genres Awareness of current trends in Anglophone literatures and cultures
- Osnova
- 1. Introduction to the course Presenting the syllabus, course objectives, recommended and mandatory reading
- 2. Utopia, dystopia, ustopia Defining major terms Origin of the genres Reasons for popularity of utopia and dystopia
- 3. Major Dystopian texts in Anglophone Cultures: Orwell, Huxley, Burgess, Golding Overview of development of dystopian writing in Britain Context of British popular dystopias Major British dystopian writers and texts
- 4. Major Dystopian texts in Anglophone Cultures Overview of development of dystopian writing in post war Anglophone literatures Bernard Malamud, Jeanette Winterson
- 5. South African dystopias Overview of South African Politics, Literature and culture Major representatives of South African writing The work and impact of J. M. Coetzee
- 6. J. M. Coetzee: Disgrace Reading Disgrace as a social commentary Violence and family Apartheid and power structures
- 7. The Work of Bob Dylan: Bob Dylan’s songs as social commentary Overview of the production of Bob Dylan Dylan’s songs as poetry and text Context and development of Dylan’s lyrics
- 8. Margaret Atwood and dystopian narratives Overview of Atwood’s works Margaret Atwood, feminism, and ecology Atwood and dystopian elements
- 9. Margaret Atwood: Handmaid’s Tale Reading Handmaid’s Tale as a social commentary Violence and family Politics and power structures
- 10. Philip Roth: The Human Stain Reading The Human Stain as a social commentary Violence and family Politics and power structures
- 11. Cormac McCarthy and dystopian narratives Overview of McCarthy’s works McCarthy and Southern fiction McCarthy and dystopian elements
- 12. Cormac McCarthy: The Road Reading The Road as a social commentary Apocalyptic elements Violence and family Politics and power structures
- 13. Final discussion Summary of the course Discussion on the seminar readings Outlining current trends in Anglophone literatures
- Výukové metody
- seminar
- Metody hodnocení
- Seminar attendance (minimum 75 %) Active participation in the seminar Presentation of a selected text Examination Format Oral group discussion based on the seminar reading
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/leto2021/FPFVA048