FPF:UCJNDNN2 Didaktika němčiny 2 - Informace o předmětu
UCJNDNN2 Didaktika němčiny 2
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavěléto 2022
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Jana Nálepová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Mgr. Jana Nálepová, Ph.D.
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Němčina (dvouoborové) (program FPF, N7310 Filo)
- Němčina (jednooborové) (program FPF, N7310 Filo)
- Učitelství němčiny pro střední školy (program FPF, N7504 UcSS)
- Cíle předmětu
- Seminář se zabývá současnými metodami ve výuce cizích jazyků, alternativními přístupy, s jejich přednostmi a nedostatky. Studenti se naučí, jak zprostředkovat žákům různými postupy jednotlivé řečové dovednosti a jazykové prostředky. Nedílnou součástí moderní metody výuky jazyků je práce s literárními texty a výuka reálií cílové země. I pro vlastní rozvoj posluchačů je nutné, aby se zabývali otázkou strategie učení a technik učení se cizím jazykům. Poznají také současné trendy ve výuce cizích jazyků, např. výuky jazyků pomocí projektů, práce na stanovištích apod.
- Osnova
- 1. Rozvoj základních řečových dovedností
2. Poslech s porozuměním, techniky a metody
3. Mluvení, techniky a metody rozvoje dovednosti
4. Hodnocení ústního projevu
5. Čtení s porozuměním, strategie a styly čtení cizojazyčného textu
6. Psaní jako řečová dovednost, řízené a volné psaní, korektura
7. Hodnocení písemného projevu
8. Gramatika a komunikativní metoda
9. Slovní zásoba, rozvoj slovní zásoby
10. Fonetika, nácvik výslovnosti
11. Práce s literárními a odbornými texty
12. Lingvoreálie ve výuce cizího jazyka
- 1. Rozvoj základních řečových dovedností
- Vyučovací jazyk
- Němčina
- Informace učitele
- Návod na individuální studium poskytnou jednak úvodní konzultace, dále pak distanční opora k tomuto předmětu, obsahující konkrétní úkoly pro samostatnou práci včetně kontrolních otázek a v neposlední řadě odkazy na doporučenou studijní literaturu.
Praktické zvládnutí látky probírané na přednáškách doloží studenti na základě písemného vypracování vybraných úloh v distanční opoře, označených zkratkou SA.
Bausch, K.-R. / Krumm, H-J.: Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen/Basel: Francke Verlag, 1989.
Funk, H. Deutsch lehren lernen Aufgaben, Übungen, Interaktion. Berlin : Klett/Langenscheidt 2014.
Glaboniat, M. etc.: Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen für Sprachen: lernen, lehren, beurteilen. Berlin/München: Langenscheidt, 1996.
Häusermann, U. / Piepho, H.-E.: Aufgabenhandbuch Deutsch als Fremdsprache. München: Iudicium, 1996.
Janíková, V. / Michels-McGovern, M.: Aspekte des Hochschulfachs Methodik und Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache im Überblick. Brno: Masarykova univerzita, 2000.
Jung, L.: 99 Stichwörter zum Unterricht Deutsch als Fremdsprache. Ismaning : Hueber. 2001.
Kilian,V.: Deutsch als Zweitsprache in der Erwachsenenbildung. Berlin/ München: Langenscheidt, 1995.
Neuner, G.: Übungstypologie zum kommunikativen Deutschunterricht. Berlin/München: Langenscheidt, 1994.
Zajícová, P.: Didaktik der Fremdsprache Deutsch: Einführung in die Fachdidaktik des Deutschen als Fremdsprache. Ostrava: Ostravská univerzita, 2002.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/leto2022/UCJNDNN2