ARTAVTBP35 Úvod do filmové kritiky a filmová analýza II

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2023
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Martin Novosad (přednášející)
Mgr. Martin Novosad (cvičící)
Garance
Mgr. Martin Novosad
Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Rozvrh
každou lichou středu 8:55–10:30 D1
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
ARTAVTBP35/A: každou lichou středu 13:55–15:30 PrPed, M. Novosad
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seminář, který bude vždy tematicky doplněn přednáškou, je určen k rozvoji základních schopností potřebných při kritickém a analytickém psaní o filmu na základě použitých výrazových prostředků a reflexe kritické praxe. Studentům budou také zadávány krátké písemné úkoly, které budou pak následně na seminářích rozebírány.

Cílem semináře je inspirovat studenty k psaní krátkých kritických textů na úrovni akceptovatelné v odborném tisku. Studenti by měli být seznámeni se základními (ovšem různorodými) nástroji, pojmy a postupy, jak napsat filmově-kritický text. Kurz bude kombinovat jednoduché praktické návody vystavěné na pozitivních i negativních případech s exkurzy k abstraktnějším teoretickým otázkám týkajícím se filmového média, formy, umění a průmyslu. Pointou je především varovat studenty před výkladovými a hodnotícími dogmaty, klišé a apriorními předsudky, a následně jim tak umožnit psát kreativně, úsporně a co nejkonkrétněji.

Smyslem předmětu je seznámit posluchače s komplexním způsobem vnímání uměleckého hraného filmu na základě rozboru jeho jednotlivých složek a jejich vzájemné provázanosti: od dílčích aspektů stylu (práce kamery, mizanscéna, zvuk, střih) přes narativní výstavbu (fabule/syžet, vyprávění/popis, vypravěč/postava, čas/prostor) až po významovou rovinu, související s otázkou interpretace. To znamená postihnout nejen obsah, ale i způsob filmového vyjádření. A to především rozborem celkové i detailní kompozice díla ve smyslu struktury jeho skladby.
Osnova
  • 1.–2. ideologická analýza
  • 3.–4. historická analýza (film jako obraz doby)
  • 5.–6. filmová sebereflexivnost (film jako alegorie filmové praxe)
  • 7.–8. analýza divácké recepce
  • 9.–10. analýza televize
  • 11.–12. analýza experimentální kinematografie
  • 13. opakování
Literatura
    povinná literatura
  • FIELD, S. Jak napsat dobrý scénář. Praha, 2007. info
  • MONACO, J. Jak číst film. Praha: Albatros, 2004. info
    doporučená literatura
  • LUKEŠ J. Orgie střídmosti. Olomouc: Votobia, 2001.
  • BLAŽEJOVSKÝ, J. Spiritualita ve filmu. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2007.
  • CIESLAR, J. Concettino ohlédnutí. Praha, 1996. info
  • WAJDA A. Moje filmy. Olomouc: Votobia, 1996. info
  • CARRIERE, J.-C. Vyprávět příběh. Praha: NFA, 1993. info
  • Rozhovory Hitchcock ? Truffaut. Praha, 1987. info
  • KERR, W. Jak nepsat hru. Praha: Orbis, 1963. info
Výukové metody
teoretická příprava, analýza
Metody hodnocení
ročníková seminární práce – písemná prezentace
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2022, léto 2024, léto 2025.