HKDRPNP007 Kulturní dějiny českých a evropských zemí v moderní době

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2023
Rozsah
2/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Jiří Knapík, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Martin Pelc, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Jiří Knapík, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Martin Pelc, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Jiří Knapík, Ph.D.
Ústav historických věd – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Rozvrh
Út 21. 2. Út 9:45–11:20 M6, Út 28. 2. až Út 4. 4. Čt 9:45–11:20 M5, Út 11. 4. až Ne 21. 5. Út 9:45–11:20 M6; a Út 21. 2. 9:45–11:20 M6
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
HKDRPNP007/A: Út 21. 2. Út 8:55–9:40 M6, Út 28. 2. až Út 4. 4. Čt 11:25–12:10 M5, Út 11. 4. až Ne 21. 5. Út 8:55–9:40 M6; a Út 21. 2. 8:55–9:40 M6, J. Knapík, M. Pelc
Předpoklady
Předmět prohlubuje a rozšiřuje znalosti kulturních, politických, hospodářských a sociálních aspektů historického vývoje o vybrané okruhy kulturně společenského vývoje, které charakterizuje v kontextu dějin životního stylu, duchovních a náboženských aspektů, zvyků a mentalit, kultury a umění, a to bez rozdílu sociálních vrstev. Poskytuje základní přehled tematiky na pozadí obecných tendencí a zásadních událostí z dějin českých a evropských zemí od konce 18. století do roku 1992 s akcentem na kulturní aspekty společenské každodennosti. Výklad je koncipován chronologicko-tematicky, cílem je vést studenty k vnímání souvislostí, ke schopnosti postihnout základní vývojové tendence a paralely, orientovat se v základních pojmech z českých a evropských dějin. V rámci semináře je věnována pozornost vybraným problémovým okruhům českých a evropských kulturních dějin. Student si prohlubuje schopnosti práce s literaturou a vybranými prameny, dovednosti v oblasti aplikace metod historické práce.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět prohlubuje a rozšiřuje znalosti kulturních, politických, hospodářských a sociálních aspektů historického vývoje o vybrané okruhy kulturně společenského vývoje, které charakterizuje v kontextu dějin životního stylu, duchovních a náboženských aspektů, zvyků a mentalit, kultury a umění, a to bez rozdílu sociálních vrstev. Poskytuje základní přehled tematiky na pozadí obecných tendencí a zásadních událostí z dějin českých a evropských zemí od konce 18. století do roku 1992 s akcentem na kulturní aspekty společenské každodennosti. Výklad je koncipován chronologicko-tematicky, cílem je vést studenty k vnímání souvislostí, ke schopnosti postihnout základní vývojové tendence a paralely, orientovat se v základních pojmech z českých a evropských dějin. V rámci semináře je věnována pozornost vybraným problémovým okruhům českých a evropských kulturních dějin. Student si prohlubuje schopnosti práce s literaturou a vybranými prameny, dovednosti v oblasti aplikace metod historické práce.
Výstupy z učení
Schopnost postihnout základní vývojové tendence a paralely prohloubení schopnosti práce s literaturou a vybranými prameny dovednosti v oblasti aplikace metod historické práce.
Osnova
  • 1. Úvodní hodina (přehled literatury, informace o zkoušce, témata seminárních prací) 2. Zrození občana: proměna státu a společnosti v českých zemích a Evropě (cca 1780-1918) 3. Staré a moderní: Historizace vědomí v Evropě od druhé poloviny 18. století 4. Sekularizace a odkouzlení světa: Proměny náboženství a církví v českých zemích a Evropě (cca 1780-1918) 5. Vědění, vzdělanost a vzdělávání v českých zemích a Evropě (cca 1780-1918) 6. Od historismu k moderně: Proměny umění v „dlouhém“ 19. století 7. Fenomén volného času v moderní době (cca 1780-1918) 8. Československo a Evropa 1918–1945 v politické, hospodářské a sociální perspektivě 9. Československo a Evropa 1945–1990 v politické, hospodářské a sociální perspektivě 10. České a evropské myšlení 20. století (filozofie, politické teorie, věda, náboženství) 11. Česká a evropská kultura 20. století (moderní umění, kultura mezi demokracií a totalitarismem) 12. Česká a evropská každodennost 20. století (proměny životního stylu, volný čas, móda, sport apod.) 13. Vybrané osobnosti české a evropské kultury 20. století a jejich přínos
Literatura
    povinná literatura
  • Kučera, M. Kultura v českých dějinách 19. století. Praha 2011.
  • Luft, R. – Havelka, M. – Zwicker, S. (Hg.). Zivilgesellschaft und Menschenrechte im östlichen Europa. Tschechische Konzepte der Bürgergesellschaft im historischen und nationalen Vergleich. München 2014.
  • Pánek, J. – Tůma, O. a kol. Dějiny českých zemí. Praha 2018.
  • Pažout, J. (ed.). Každodenní život v Československu 1945/48-1989. Praha 2015.
  • Rémond, R. Náboženství a společnost v Evropě. Praha 2003. info
  • Marek, J. Česká moderní kultura. Praha 1998.
  • Nešpor, Z. R. a kol. Náboženství v 19. století. Nejcírkevnější století, nebo období zrodu českého ateismu? Praha 2010.
    doporučená literatura
  • Doležal, J. Česká kultura za protektorátu. Praha, 1996. info
  • Johnston, W. Österreichische Kultur- und Geistesgeschichte. Wien atd. 2006.
  • Kárník, Z. České země v éře První republiky. Díl I. II. III. Praha, 2000. info
  • KNAPÍK, J. - FRANC, M. a kol. Průvodce kulturním děním a životním stylem v českých zemích 1948-1967. I, II. Praha, 2011. info
  • Kusák, A. Kultura a politika v Československu 1945–1956. Praha 1998.
  • LUŇÁK, P. Západ. Spojené státy a Západní Evropa ve studené válce. Praha, Libri 1997. info
  • NÁLEVKA, V. Světová politika ve 20. století I., II. Praha 2000. info
  • Rychlík, J. Češi a Slováci ve 20. století, spolupráce a konflikty. Praha, 2012. info
  • VYKOUKAL, Jiří - LITERA, Bohuslav - TEJCHMAN, Miroslav. Východ : Vznik, vývoj a rozpad sovětského bloku 1944-1989. Praha, 2000. info
  • Maurois, A. Dějiny Francie. Praha 1994.
  • Kol. autorů. Velké dějiny zemí Koruny české. XIII., 1918-1929, XIV., 1929-1938. Praha 2000, 2002.
  • Kol. autorů. Velké dějiny zemí Koruny české. XI. 1792-1860. Praha-Litomyšl 2013.
  • Kol. autorů. Velké dějiny zemí Koruny české. XII a, 1860-1890, XII b, 1890-1918. Praha-Litomyšl 2012, 2013.
Výukové metody
frontální výuka, diskuse, práce se zdroji
Metody hodnocení
Písemný test. Docházka na seminář (75%); seminární práce.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2021, léto 2022, léto 2024, léto 2025.