FPF:UIINP20 Umělá inteligence - Informace o předmětu
UIINP20 Umělá inteligence
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavěléto 2024
- Rozsah
- 2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Ing. Petr Sosík, Dr. (přednášející)
- Garance
- doc. Ing. Petr Sosík, Dr.
Ústav informatiky – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Rozvrh
- Út 11:25–13:00 B2
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Informatika (program FPF, INFOR-bpk)
- Cíle předmětu
- Studenti získají základní přehled o cílech, metodách a technologiích současné umělé inteligence. Výklad je veden z pohledu inteligentního agenta (příp. agentů), jež vnímá a koná v určitém prostředí. Vlastnosti agenta a prostředí společně vedou k výběru potřebných technik, které umožní inteligentní chování. Vzhledem k omezenému rozsahu předmětu je pojem inteligence zjednodušen a ztotožněn s pojmem racionality, tedy dosažení vytčených cílů agenta co nejefektivnějším způsobem. Po základním přehledu konstrukce inteligentních agentů se věnujeme nejprve metodám prohledávání stavového prostoru agenta, a to i v multiagentním prostředí her. Následují obecné základy strojového učení a jeho různé techniky včetně umělých neuronových sítí. Závěrem shrneme další oblasti umělé inteligence, na které v základním kursu není prostor, a případně jsou náplní specializovaných předmětů.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- identifikovat a shrnout základní rysy současné umělé inteligence .
- aplikovat vybrané techniky inteligentního strojového chování
- popsat a užívat základní metody strojového učení. - Osnova
- 1. Co je (umělá) inteligence? Historie disciplíny, hodnocení inteligence, aplikace umělé inteligence.
- 2. Inteligentní agenty: reaktivní agenty, subsumpční architektura, agenty s vnitřní reprezentací.
- 3. Stavový prostor a jeho prohledávání, slepé a informované metody, heuristické vyhodnocující funkce.
- 4. Specializované metody prohledávání: lokální hledání, online hledání.
- 5. Hledání s omezujícími podmínkami.
- 6. Stavový prostor ve hrách, optimální rozhodování a strategie.
- 7. Způsoby reprezentace znalostí inteligentního agenta.
- 8. Základy strojového učení, rozhodovací stromy, regrese.
- 9. Umělé neuronové sítě.
- 10. Kam dál? Náměty pro další studium.
- Literatura
- povinná literatura
- MAŘÍK, V. a kol. a MAŘÍK, V. a kol. Umělá inteligence (1-6). Praha,: Academia, 2013. info
- RUSSEL, Stuart J, Peter NORVIG a Ernest DAVIS. Artificial intelligence: a modern approach. 3rd ed. Upper Saddle River: Prentice Hall, 2010. ISBN 978-0-13-604259-4. info
- doporučená literatura
- KULKARNI, Parag a Prachi JOSHI. Artificial Intelligence: Building Intelligent Systems. Delhi: PHI PrivateLearning, 2015. ISBN 978-81-203-5046-5. info
- HARRIS, Michael C. Artificial intelligence. New York: Marshall Cavendish Benchmark, 2011. ISBN 978-1-60870-076-9. info
- Ivan Bratko. Prolog Programming for Artificial Intelligence. 2011. ISBN 978-0321417466. info
- KELEMEN, J. a kol. Základy umelej inteligencie. Bratislava, ALFA, 1992. info
- Výukové metody
- Přednáška s aktivizací
Přednáška s analýzou videozáznamu - Metody hodnocení
- Zkouška: Vypracovat odpovědi na sadu teoretických otázek. Vypracovat semestrální práci z programovacích technik umělé inteligence.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/leto2024/UIINP20