ARTKSPBP12 Kamera II

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2025
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. MgA. Marek Jícha (přednášející)
prof. MgA. Marek Jícha (cvičící)
Garance
prof. MgA. Marek Jícha
Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Rozvrh
Čt 20. 2. 8:05–9:40 ATEL, 8:05–11:20 D1, Čt 6. 3. 8:05–11:20 D1, Čt 10. 4. 8:05–11:20 D1, Čt 15. 5. 8:05–9:40 ATEL, 8:05–11:20 D1
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
ARTKSPBP12/A: Čt 20. 2. 11:25–13:50 ATEL, 11:25–13:50 D1, Čt 6. 3. 11:25–13:50 D1, Čt 10. 4. 11:25–13:50 D1, Čt 15. 5. 11:25–13:50 ATEL, 11:25–13:50 D1, M. Jícha
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem je seznámit posluchače se základy kameramanské problematiky, čímž se vytvoří základ pro navazující praktická cvičení. Student se seznámí se základy jednoduchého kinematografického sdělení s důrazem na návaznost záběrů a jejich kompozici, osvětlení a dynamiku obrazu.
Osnova
  • 1.–2. Vypravěč a subjektivní pohled. 3.–4. Příprava scénáře. Narace a filmový obraz v dokumentárním filmu. Narace a filmový obraz v hraném filmu. Příprava scénáře a obrazové složky. 5.–6. Zvuková a hudební složka filmového díla. Práce kameramana se zvukem a zvukovou složkou obrazu. 7.–8. Základy kompozice filmového obrazu. Komponování scény a rámování postav. 9.–10. Rozbory kompozic a stylů filmového obrazu. 11.–12. Velikosti záběrů a prostorové rozlišení. Analýzy filmů a grafy Barryho Salta. 13. Shrnutí a opakování, testy a projekce studentských prací.
Literatura
    povinná literatura
  • ČERNÝ, J. Základy architektonického a scénického svícení I. a II. Praha: AMU, 2002–2007.
  • MONACO, J. Jak číst film. Praha, 2004
  • AUMONT, J. Obraz. Praha: AMU, 2005.
  • JÍCHA, M. Základy kamery I. Opava: Slezská univerzita, 2021.
    doporučená literatura
  • MARTIN, A. Mizanscéna a filmový styl. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2019.
  • ŠOFR, J. Teorie a praxe světlotonální koncepce filmu. Praha: AMU, 2013.
  • KARVÁNEK, L. Digitální kamery. Praha: AMU, 2010.
Výukové metody
přednáška, seminář
Metody hodnocení
odevzdání průběžných kamerových cvičení

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/leto2025/ARTKSPBP12