FPF:ARTKSPBP36 Dig kinema a tel děl - Informace o předmětu
ARTKSPBP36 Digitalizace kinematografických a televizních děl
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavěléto 2025
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. MgA. Marek Jícha (přednášející)
prof. MgA. Marek Jícha (cvičící) - Garance
- prof. MgA. Marek Jícha
Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Kamera, střihová skladba a digitální postprodukce (program FPF, KamerStrih)
- Cíle předmětu
- Kurz studenty seznámí se základními principy činnosti kurátora tradičních i digitalizovaných audiovizuálních sbírek. Uvede základy akvizice a ochrany filmových archiválií, a podrobněji pak obeznámí posluchače s různými metodami a úskalími digitalizace obrazové i zvukové složky audiovizuálních děl.
- Osnova
- 1. Co je digitalizace 2. Základy práce s analogovým materiálem 3. Artefakty určené k digitalizaci 4. Zpřístupnění digitalizovaného materiálu 5. Práce s digitalizovaným materiálem v síti 6. Ochrana digitalizovaných dat 7. Efektivní využití moderní techniky 8. Média vhodná k uchovávání digitalizovaného materiálu 9. Využití digitalizovaného díla k výrobě nového 10. Digitalizace obrazu 11. Digitalizace zvuku 12. Využití digitalizace v edukaci 13. Opakování
- Literatura
- povinná literatura
- READ, P. – MEYER, M.-P. Restoration of Motion Picture Film. Oxford: Butterworth-Heinemann, 2005.
- BICAT, Z. – SALT, B. The 100 films. In: SEARS, R. Making Pictures: A Century of European Cinematography. London: Imago, 2003.
- JÍCHA, M. – ŠOFR, J. Živý film: digitalizace filmu Metodou DRA. Praha: Lepton studio, 2016.
- MAZZANTI, N. Digital Agenda for European Film Heritage. Brusel: European Commission DG Information Society and Media, 2011.
- doporučená literatura
- Studijní materiály FIAF*. Paris: Institut National de l’Audiovisuel.
- BORDWELL, D. – THOMPSONOVÁ, K. Dějiny filmu. Přehled světové kinematografie. Praha 2011.
- KESNER, L. ml. Muzeum umění v digitální době: Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha: Argo, 2000.
- CHERCHI, P. U. Silent cinema an Introduction. Londýn: BFU, 2002.
- * FIAF = International Federation of Film Archives, materiály dostupné on-line z: http://www.fiafnet.org/
- Studijní materiály FIAF*. Bologna: L’Immagine Ritrovata.
- URGOŠÍKOVÁ, B. Ochrana a záchrana filmového dědictví. Restaurátorské práce Národního filmového archivu Praha. Zprávy památkové péče 65, 2005, č. 6.
- Journal of Film Preservation. Brusel: FIAF*.
- MISEK, R. Chromatic Cinema. A History of Screen Color. Chichester: Willey-Blackwell, 2010.
- Sætervadet, T. The Advanced Projection Manual. FIAF – NFI, 2006.
- Výukové metody
- přednáška, seminář
- Metody hodnocení
- ústní, obrazová prezentace (referát, ppt)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/leto2025/ARTKSPBP36