ARTKSPBP69 Úvod do filmové kritiky a filmová analýza II

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2025
Rozsah
1/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Martin Novosad (přednášející)
Mgr. Martin Novosad (cvičící)
Garance
Mgr. Martin Novosad
Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seminář, který bude vždy tematicky doplněn přednáškou, je určen k rozvoji základních schopností potřebných při kritickém a analytickém psaní o filmu na základě použitých výrazových prostředků a reflexe kritické praxe. Studentům budou také zadávány krátké písemné úkoly, které budou pak následně na seminářích rozebírány. Cílem semináře je inspirovat studenty k psaní krátkých kritických textů na úrovni akceptovatelné v odborném tisku. Studenti by měli být seznámeni se základními (ovšem různorodými) nástroji, pojmy a postupy, jak napsat filmově-kritický text. Kurz bude kombinovat jednoduché praktické návody vystavěné na pozitivních i negativních případech s exkurzy k abstraktnějším teoretickým otázkám týkajícím se filmového média, formy, umění a průmyslu. Pointou je především varovat studenty před výkladovými a hodnotícími dogmaty, klišé a apriorními předsudky, a následně jim tak umožnit psát kreativně, úsporně a co nejkonkrétněji. Smyslem předmětu je seznámit posluchače s komplexním způsobem vnímání uměleckého hraného filmu na základě rozboru jeho jednotlivých složek a jejich vzájemné provázanosti: od dílčích aspektů stylu (práce kamery, mizanscéna, zvuk, střih) přes narativní výstavbu (fabule/syžet, vyprávění/popis, vypravěč/postava, čas/prostor) až po významovou rovinu, související s otázkou interpretace. To znamená postihnout nejen obsah, ale i způsob filmového vyjádření. A to především rozborem celkové i detailní kompozice díla ve smyslu struktury jeho skladby.
Osnova
  • 1.–2. ideologická analýza 3.–4. historická analýza (film jako obraz doby) 5.–6. filmová sebereflexivnost (film jako alegorie filmové praxe) 7.–8. analýza divácké recepce 9.–10. analýza televize 11.–12. analýza experimentální kinematografie 13. opakování
Literatura
    povinná literatura
  • MONACO, J. Jak číst film. Praha, 2004
  • FIELD, S. Jak napsat dobrý scénář. Praha: Rybka Publishers, 2007.
    doporučená literatura
  • KERR, W. Jak nepsat hru. Praha, Orbis, 1963.
  • BLAŽEJOVSKÝ, J. Spiritualita ve filmu. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2007.
  • LUKEŠ, J. Orgie střídmosti. Praha: NFA, 1993.
  • Rozhovory Hitchcock – Truffaut. Praha: ČS Filmový ústav, 1987.
  • WAJDA A. Moje filmy. Olomouc: Votobia, 1996.
  • CARRIERE, J.-C. Vyprávět příběh. Praha: NFA, 1993.
Výukové metody
seminář
Metody hodnocení
Písemná prezentace (ročníková seminární práce)

  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/leto2025/ARTKSPBP69