ARTKSPBP70 Digitální restaurování obrazové a zvukové složky AV díla II

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2025
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Jaroslav Zajíček (přednášející)
MgA. Jaroslav Zajíček (cvičící)
Garance
MgA. Jaroslav Zajíček
Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty s metodami používanými při rekonstrukci a restaurování obrazové i zvukové složky kinematografických děl, počínaje filmově archivářským průzkumem (zjišťujícím dostupné zdrojové materiály, jejich kvalitu a vlastnosti, ale také různých verzí filmu), přípravou hmotných substrátů laboratoři (čištění, zhotovování testů apod.), jejich digitalizací až k vlastnímu restaurátorskému procesu kombinujícími tradiční i digitální postupy. Druhá část kurzu bude věnována restaurování zvukové složky kinematografického díla (frekvenční a dynamické úpravy vedoucí k nápravě zkreslení, odstranění brumů, šumů a lupanců, sjednocení různých zdrojů zvukových materiálů, eventuelní synchronizace s obrazovým pásem a výsledný mix restaurovaných složek signálu do podoby respektující původní podobu díla).
Osnova
  • 1. Zajištění historických informací 2. Zajištění dostupných zdrojů 3. Laboratorní práce 4. Digitalizace 5. Nástroje k práci se zvukem 6. Frekvenční a dynamické úpravy 7. Zvukové formáty 8. Možnosti automatických úprav 9. Možnosti manuálních úprav 10. Restaurování x remastrování 11. Mix zvuku 12. Mastering a distribuce 13. Opakování
Literatura
    povinná literatura
  • URBAN, M. Filmová laboratoř. Praha: AMU, 2001.
  • JÍCHA, M. – ŠOFR, J. Živý film: digitalizace filmu Metodou DRA. Praha: Lepton studio, 2016.
  • READ, P. – MEYER, M.-P. Restoration of Motion Picture Film. Oxford: Butterworth-Heinemann, 2005.
  • Studijní materiály FIAF*. Paris: Institut National de l’Audiovisuel.
  • Studijní materiály FIAF*. Bologna: L’Immagine Ritrovata.
  • MERRITT, R. Crying in Colour: How Hollywood coped when Technicolour. In: NFSA Journal 3, 2008, č. 2–3.
    doporučená literatura
  • ZENKL, L. ABC hudební nauky. Praha: Editio Baerenreiter, 2003.
  • Střih záznamu hudby. Praha: AMU, 2007.
  • * FIAF = International Federation of Film Archives, materiály dostupné on-line z: http://www.fiafnet.org/
  • PEŠEK, J. Základní principy TV a magnetického záznamu obrazu. Praha: AMU, 2003.
  • HŮRKA, M. Když se řekne zvukový film. Praha: ČFÚ, 1991.
  • BOUČEK, V. Filmová technika I. a II. Praha: ČVUT, 1972.
  • Code of Ethics. Brusel: FIAF*, 2002.
  • MORÁVEK, J. Filmové materiály pro I. a II. ročník SOU učební obor filmový laborant. SPN: Praha, 1987.
  • Journal of Film Preservation. Brusel: FIAF*.
  • HRABÁNEK, J. Film z hlediska autorského práva. Praha: Linde, 2009.
  • CHERCHI, P. U. Silent cinema an Introduction. Londýn: BFU, 2002.
Výukové metody
cvičení, osobní konzultace
Metody hodnocení
odevzdání zadaného seminárního úkolu

  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/leto2025/ARTKSPBP70