UBKVKKNP21 Informační management 2

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2025
Rozsah
2/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Michaela Dombrovská, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Anna Novotná, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Michaela Dombrovská, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Anna Novotná, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Anna Novotná, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Předpoklady
Předmět je určen všem studentům.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět se věnuje problematice budování informačních toků na všech úrovních řízení organizace, dále část pojednává o znalostním managementu a konceptu znalostní ekonomiky. Cílem předmětu je seznámit posluchače se základními principy řízení dat, informací a znalostí v organizaci, dále se současnými metodami budování databází a znalostních bází v organizacích s využitím automatizovaných informačních systémů. Pozornost je rovněž věnována znalostnímu managementu v institucích a teoretickému konceptu znalostní ekonomiky.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- provázat principy informačního managementu s hlavními částmi datové a informační infrastruktury podniku
- rozumět konceptu znalostní ekonomiky
Osnova
  • 1. Řízení služeb informačních technologií
  • 2. Podniková architektura
  • 3. Podnikové procesy
  • 4. Nástroje ICT a IS
  • 5. Kompetence informačních profesionálů a ICT manažerů v organizaci
  • 6. Byznys analýza jako nástroj pro řízení změny
  • 7. Frameworky a normy
  • 8. Systém řízení bezpečnosti informací v organizaci (ISMS)
  • 9. Management znalostí
Literatura
    povinná literatura
  • ALLEN, James et al. Closing delivery gap: How to achieve true customer-led growth [PDF]. [Amsterdam]: Bain and Company, 2005.
  • MATULA, J. Informační management: Normy, frameworky a nejlepší praxe v řízení služeb IT (ITSM). 1. vyd. - Opava: Slezská univerzita v Opavě, Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě. 2017. 119 s. ISBN 978-80-7510-264-5.
  • PARKER, Sophia and Joe HEAPY. The Journey to the Interface: How public service design can connect users to reform [PDF]. 1st ed. London: Demos, 2006. ISBN 978-1-84180-164-X.
  • HAZDRA, Adam. Design služeb na obzoru [PDF]. 2010.
Výukové metody
Přednáška s diskusí
Seminární výuka
Metody hodnocení
Zkouška
Seminární práce
Informace učitele
https://elearning.slu.cz/
K předmětu je připraven kurz v Moodle: https://elearning.slu.cz/
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.