UCJC102 Počítačové technologie ve výuce cizích jazyků (němčina)

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2007
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D.
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Stručná anotace předmětu: Cílem předmětu je představit studentům možnosti, které počítač a internet poskytují učitelům při jejich práci a při přípravě. Seznamuje s textovými a výukovými počítačovými programy, elektronickými slovníky, s programy pro tvorbu pracovních listů pro žáky a jejich využitím ve výuce a také s seznamuje také s využitím počítačové technologie při přípravě na vyučování a samostudiu. Na program přednášek navazují semináře, které probíhají ve speciální počítačové multimediální učebně určené pro výuku jazyků.V seminářích se posluchači naučí využívat rychlé a pokročilé vyhledávání pramenů i textů vhodných pro tvorbu pracovních listů i pro samostudium. Na závěr posluchači vypracují projekt, při kterém využijí získané dovednosti. Sylabus přednášky: 1. Využití počítačů ve výuce cizích jazyků, možnosti a omezení 2. Přehled vyhledávacích programů a jejich funkce 3. Textové editory a tabulkové procesory 4. Tvorba pracovních listů 5. Výukové programy 6. Multimediaální jazykové programy 7. Internetové jazykové kurzy on-line 8. Elektronické slovníky 9. Virtuální knihovny 10. Rozvoj komunikativních dovedností pomocí: e-mailu, chatu, news groups, keypals/penpals 11. Certifikace - ECDL 12. Využití elektronických časopisů, novin a odborných periodik Sylabus semináře: 1. Computer-Assisted Language Learning: Strengths and weaknesses 2. Working with Internet search engines; Choosing and using web portals 3. Using word processors to create language learning and teaching materials 4. Using Copy and Paste functions; Inserting pictures and charts into text documents 5. Creating language learning worksheets 6. First steps with CALL software 7. Using dictionaries (on-line and CD-ROM) 8. Searching and ordering books via the Internet; Visiting virtual libraries 9. Language self-study materials on the Internet 10. Personal communication over the Internet: e-mail, chat, groups, keypals/penpals 11. What is the European Computer Driving Licence? (the standard for IT skills & knowledge) 12. E-journals and e-newspapers: A practical application Odborná literatura: Altun, A.: "Understanding hypertext in the context of reading on the web: Language learners' experience", Current Issues in Education [On-line], 6(12), 2003. Dostupné jako: Backer, J.: "Using a Modular Approach to schMOOze with ESL/EFL Students", The Internet TESL Journal, Vol. VII, No. 5, 2001. Dostupné jako: Dudeney, G.: The Internet and the Language Classroom, Cambridge University Press, 2000. Franců, M.: Výuka jazyků na Internetu, Computer Press, 2001. Kötter, M., Shield, L. a A .Stevens: "Real-time audio and e-mail for fluency: Promoting distance language learners' aural and oral skills via the Internet". pp. 55-60, ReCALL, Vol 11 (2), 1999. Dosupné jako: Růžička, O.: Internet pro učitele, Computer Press, 2001. Vořech, J. a Morkes, D.: 1001 tipů a triků pro Internet, Computer Press, 2001.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 1993, zima 1994, zima 1995, zima 1996, zima 1997, zima 1998, zima 1999, zima 2000, zima 2001, zima 2002, zima 2003, zima 2004, zima 2005, zima 2006, zima 2008, zima 2009, zima 2010, zima 2011.