UCJCN076 Tvorba učebních plánů (němčina)

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2007
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D.
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Stručná anotace předmětu: Tvorba učebních plánů a projektování výuky je nedílnou součástí současné učitelské praxe. Studenti se v rámci předmětu seznámí s přípravou, tvorbou a vyhodnocováním plánů. Poznají možnosti v tvorbě plánů, kurikula různých typů školských systémů především zemí cílového jazyka. Důležitým problémem je také otázka hodnocení školy, mimoškolního učení a sebe-vzdělávání po ukončení školní docházky. Vědomosti získané při přednáškách studenti prakticky ověří v seminářích, které na ně navazují. Posluchači se naučí vypracovávat různé druhy plánů a příprav na vyučovací jednotku, realizovat je a také hodnotit. Sylabus k přednášce: 1. Teorie kurikula, definice a počáteční přístup k tvorbě kurikula, obsah vzdělávání 2. Možnosti v tvorbě kurikula, modely kurikulární tvorby 3. Diverzifikace v rámci celkové koncepce výuky 4. Od dílčího k transverzálnímu pojetí 5. Scénář kurikula 6. Diferencované kurikulum 7. Techniky a strategie učení cizím jazykům 8. Portfolio a jeho tvorba 9. Plánovací rastr 10. Diagramové schéma 11. Dlouhodobé a krátkodobé plány 12. Evaluace programu Sylabus k semináři: 1. Theorie des Curriculums. Definition und Vorüberlegungen 2. Möglichkeiten der Curriculumgestaltung 3. Diversifizierung in einem allgemeinem Konzept 4. Partielle und transversale Ansätze 5. Entwürfe für Curriculumszenarien 6. Szenarien für differenzierte Curricula 7. Beurteilung und Schule, außerschulisches Lernen und Weiterbildung 8. Portfolio und Portfoliobildung 9. Planungsraster 10. Diagramm-Schema 11. Grob-/Umrissplanung 12. Spickzettel Odborná literatura: Bertrand, Y.: Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. Glaboniat, M. / Müller, M. / Schmitz, H. / Rusch, P. / Wertenschlag, L.: Profile Deutsch. Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen. Berlin, München: Langenscheidt, 1998. Piepho, H-E.: Deutsch als Fremdsprache in Unterrichtssikzzen. Heidelberg: Roland Ansager Verlag, 1980. Průcha, J.: Moderní pedagogika. Věda o edukačních procesech. Praha: Portál, 1996. Schmidt, R.: Unterrichtsplanung. In: Henrici,G.: Einführung in die Didaktik Deutsch als Fremdsprache mit Videobeispielen. Band 2. Hohengehren: Schneider Verlag, 1994. Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002. Weigmann, J.: Unterrichtsmodelle für Deutsch als Fremdsprache. Ismaning: Hueber Verlag, 1993.
Vyučovací jazyk
Němčina
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 1993, zima 1994, zima 1995, zima 1996, zima 1997, zima 1998, zima 1999, zima 2000, zima 2001, zima 2002, zima 2003, zima 2004, zima 2005, zima 2006, zima 2008, zima 2009, zima 2010, zima 2011.