UBK10016 Dějiny českého divadla II

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2008
Rozsah
3/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Garance
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kursu je poskytnout posluchačům vhled do vývoje českého divadla od 80. let 18. století do roku 1918, tedy od zrodu ideje národního divadla v době osvícenství přes divadlo epochy národního obrození, ambivalentní charakter českého romantismu a jeho odraz v rozvoji divadla až po výstavbu budovy pražského Národního divadla a počáteční fázi praxe na této scéně.
Osnova
  • Cílem kursu je poskytnout posluchačům vhled do vývoje českého divadla od 80. let 18. století do roku 1918, tedy od zrodu ideje národního divadla v době osvícenství přes divadlo epochy národního obrození, ambivalentní charakter českého romantismu a jeho odraz v rozvoji divadla až po výstavbu budovy pražského Národního divadla a počáteční fázi praxe na této scéně. Na výklad o realismu na českých scénách naváže pak kapitola věnovaná nástupu divadelní moderny na počátku 20. století a dalšímu vývoji až do období ustavení samostatného státu. Zvláštní pozornost bude věnována životu a dílu klíčových osobností českého divadelního vývoje, zejména Štěpánkovi, Klicperovi, Tylovi a dalším. "Červenou nití" výkladu bude realizace myšlenky národního divadla v českém divadelním hnutí. Ve svém průběhu bude kurs doplňován o doporučenou (nejen) dramatickou literaturu jednotlivých historických období a pro maximální názornost prokládán ukázkami.
    1. Destrukce barokních divadelních schémat ve střední Evropě; nástup německého občanského dramatu, zrod vídeňského lidového divadla a operní reforma W. A. Mozarta.
    2. Dvojjazyčné Vlastenské divadlo - Vaterländisches Theater: konfrontace osvícenských požadavků emancipace národů a národních jazyků s multikulturní realitou českých zemí.
    3. Česky hrané divadlo do nástupu romantismu.
    4. Český divadelní romantismus: česky hrané divadlo poprvé ve středoevropském divadelním kontextu.
    5. Myšlenka národního divadla v českých zemích: idea, nebo iluze?
    6. Realistické divadlo: rozpad scénografie typových dekorací a hereckých oborů, počátky divadelní režie jako nové tvůrčí složky divadla.
    7. Počátky českého divadelního realismu (Brno 1886 - 1890).
    8. České realistické drama a vývoj českého herectví.
    9. Česky hrající profesionální divadelní společnosti v českých zemích (1849 - 1918) a vznik sítě stálých česky hrajících divadel.
    10. České ochotnické divadlo.
    11. Nástup modernistických směrů v závěru 19. století - konec hegemonie jednoho slohu. Impresionismus v Národním divadle v Praze (režisér Jaroslav Kvapil).
Literatura
    povinná literatura
  • FISCHER, O.:. Činohra Národního divadla do roku 1900. Praha, 1983. info
  • ČERNÝ, F. (ed.):. Dějiny českého divadla III. Praha, 1977. info
  • ČERNÝ, F.:. Hana Kvapilová. Život a dílo. Praha, 1963. info
  • KLOSOVÁ, L.:. Kolárové. Tři herecké portréty. Praha, 1969. info
  • ČERNÝ, F.:. Měnivá tvář divadla aneb Dvě století s pražskými herci. Praha, 1978. info
  • BARTOŠ, J.:. Prozatímní divadlo a jeho opera. Praha, 1938. info
  • CÍSAŘ, J.:. Přehled dějin českého divadla I. Od počátků do roku 1862. Praha, 2004. info
  • CÍSAŘ, J.:. Přehled dějin českého divadla II. Od roku 1862 do roku 1945. Praha, 2004. info
  • TUREČEK, D.:. Rozporuplná sounáležitost. Praha, 2001. info
  • KNAP, J.:. Umělcové na pouti. Praha, 1961. info
    doporučená literatura
  • ČERNÝ, F. (ed.):. Dějiny českého divadla II. Praha, 1969. info
  • BARTOŠ, J.:. Prozatímní divadlo a jeho činohra. Praha, 1937. info
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
1. Aktivní účast na přednáškách.
2. Zpracování a přednes referátu a/či eseje a jeho odevzdání v tištěné podobě (rozsah a podrobnosti ohledně formy budou upřesněny v průběhu kursu).
3. Úspěšné zvládnutí zápočtového testu (informace ohledně obsahu, rozsahu a bodového hodnocení budou podány během semestru).
4. Ústní zkouška, jejíž úspěšné zvládnutí je podmíněno kvalitní odpovědí na vylosovanou otázku, celkovou orientací v probrané látce a přemýšlivým přístupem k ní, příp. též schopností práce s textem a podání poučeného komentáře k poznámkám učitele k vypracovanému referátu či eseji.
5. Po dohodě je možno kurs zakončovat zkouškou až do konce akademického roku, tedy po celý letní semestr.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2007, zima 2009, zima 2010.