UBK20024 Dramaterapie

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2010
Rozsah
2/0/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
MgA. Hana Volkmerová, Ph.D. (přednášející)
Garance
MgA. Hana Volkmerová, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se základy dramaterapie - uměleckou a léčebně-výchovnou metodou, kterou lze aplikovat v rámci individuální i skupinové práce a která využívá dramatické struktury se speciálním cílem v určitých improvizovaných situacích "tady a teď" a evokuje k prožívání emocí či k získávání vnitřní motivace vedoucí k integraci. Předmět představí základní pojmy a jejich obsah, definice a jejich vymezení v oboru arteterapie - mladého oboru, jenž se u nás začal vyvíjet po revoluci 1989 a akademická obec se jím začala vážněji zabývat teprve až před několika lety. Přednášející nastíní základní dělení oboru (arteterapie, dramaterapie, socioterapie, psychoterapie, dancetherapy, muzikoterapie, dotyková terapie, terapie loutkou) a větší pozornost věnuje zcela nové arteterapeutické metodě terapie loutkou. Ačkoli se jedná o přednášku bude její součástí účast na arteterapeutických tvořivých, zážitkových dílnách Terapie loutkou ve Speciální škole v Opavě a diskuse nad zhlédnutou dílnou. Ke zkoušce je povinné zúčastnit se alespoň jedné praktické ukázky a následného rozboru této dramaterapeutické metody.
Osnova
  • Cílem předmětu je seznámit studenty se základy dramaterapie - uměleckou a léčebně-výchovnou metodou, kterou lze aplikovat v rámci individuální i skupinové práce a která využívá dramatické struktury se speciálním cílem v určitých improvizovaných situacích "tady a teď" a evokuje k prožívání emocí či k získávání vnitřní motivace vedoucí k integraci. Předmět představí základní pojmy a jejich obsah, definice a jejich vymezení v oboru arteterapie - mladého oboru, jenž se u nás začal vyvíjet po revoluci 1989 a akademická obec se jím začala vážněji zabývat teprve až před několika lety. Přednášející nastíní základní dělení oboru (arteterapie, dramaterapie, socioterapie, psychoterapie, dancetherapy, muzikoterapie, dotyková terapie, terapie loutkou) a větší pozornost věnuje zcela nové arteterapeutické metodě terapie loutkou. Ačkoli se jedná o přednášku bude její součástí účast na arteterapeutických tvořivých, zážitkových dílnách Terapie loutkou ve Speciální škole v Opavě a diskuse nad zhlédnutou dílnou. Ke zkoušce je povinné zúčastnit se alespoň jedné praktické ukázky a následného rozboru této dramaterapeutické metody.

    Přehled probírané látky
    Základní dělení:
    arteterapie
    dramaterapie,
    socioterapie,
    psychoterapie,
    dancetherapy, (dotyková terapie),
    muzikoterapie,
    terapie loutkou.
    Přehled ve výrazných divadelních projektech s lidmi s postižením či s lidmi z minoritních skupin. (angažované divadlo, sociální divadlo, Divadlo A. Boala, politické divadlo, edukativní divadlo,...)
Literatura
    povinná literatura
  • VALENTA, M.:. Dramaterapie. Praha: PORTÁL, 2001. info
  • MACKOVÁ,S. Dramatická výchova.Brno:DiFa 2004. info
  • HILLMAN J. Klíč k duši. Praha: PORTÁL, 2000. info
  • WAY, B.:. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha: ISV, 1996. info
  • MORGANOVÁ, N.; SAXTONOVÁ, J. Vyučování dramatu: Hlava plná nápadů. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. info
  • ŠICKOVÁ-FABRICI, J.:. Základy arteterapie. Praha: PORTÁL, 2002. info
  • MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy. Zásobník her a improvizací. Praha:ARTAMA, 1992. Praha: IPOS, 1998. ISBN 80-7068-103-9. info
Informace učitele
1. Účast na přednáškách a základní orientace v terminologii oboru a orientace v dosažitelné literatuře.
2. Návštěva jedné z vytipovaných arteterapeutických dílen Terapie loutkou v Opavě či Ostravě.
3. Reflexe navštívené arteterapetické dílny ústní formou
4. Předmět je zakončen zkouškou. Ke zkoušce je nutno dodat max. na 2 normostrany písemnou reflexi dílny nebo divadelního představení realizovaného s lidmi z minoritních skupin či handicapovanými.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2009, zima 2011, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.