FPF:UBK20024 Dramaterapie - Informace o předmětu
UBK20024 Dramaterapie
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavězima 2009
- Rozsah
- 2/0/0. 2 kr. Ukončení: zk.
- Garance
- MgA. Hana Volkmerová, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Kulturní dramaturgie se zaměřením na divadlo (program FPF, B8203 DrUm)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty se základy dramaterapie - uměleckou a léčebně-výchovnou metodou, kterou lze aplikovat v rámci individuální i skupinové práce a která využívá dramatické struktury se speciálním cílem v určitých improvizovaných situacích "tady a teď" a evokuje k prožívání emocí či k získávání vnitřní motivace vedoucí k integraci. Předmět představí základní pojmy a jejich obsah, definice a jejich vymezení v oboru arteterapie - mladého oboru, jenž se u nás začal vyvíjet po revoluci 1989 a akademická obec se jím začala vážněji zabývat teprve až před několika lety. Přednášející nastíní základní dělení oboru (arteterapie, dramaterapie, socioterapie, psychoterapie, dancetherapy, muzikoterapie, dotyková terapie, terapie loutkou) a větší pozornost věnuje zcela nové arteterapeutické metodě terapie loutkou. Ačkoli se jedná o přednášku bude její součástí účast na arteterapeutických tvořivých, zážitkových dílnách Terapie loutkou ve Speciální škole v Opavě a diskuse nad zhlédnutou dílnou. Ke zkoušce je povinné zúčastnit se alespoň jedné praktické ukázky a následného rozboru této dramaterapeutické metody.
- Osnova
- Cílem předmětu je seznámit studenty se základy dramaterapie - uměleckou a léčebně-výchovnou metodou, kterou lze aplikovat v rámci individuální i skupinové práce a která využívá dramatické struktury se speciálním cílem v určitých improvizovaných situacích "tady a teď" a evokuje k prožívání emocí či k získávání vnitřní motivace vedoucí k integraci. Předmět představí základní pojmy a jejich obsah, definice a jejich vymezení v oboru arteterapie - mladého oboru, jenž se u nás začal vyvíjet po revoluci 1989 a akademická obec se jím začala vážněji zabývat teprve až před několika lety. Přednášející nastíní základní dělení oboru (arteterapie, dramaterapie, socioterapie, psychoterapie, dancetherapy, muzikoterapie, dotyková terapie, terapie loutkou) a větší pozornost věnuje zcela nové arteterapeutické metodě terapie loutkou. Ačkoli se jedná o přednášku bude její součástí účast na arteterapeutických tvořivých, zážitkových dílnách Terapie loutkou ve Speciální škole v Opavě a diskuse nad zhlédnutou dílnou. Ke zkoušce je povinné zúčastnit se alespoň jedné praktické ukázky a následného rozboru této dramaterapeutické metody.
Přehled probírané látky
Základní dělení:
arteterapie
dramaterapie,
socioterapie,
psychoterapie,
dancetherapy, (dotyková terapie),
muzikoterapie,
terapie loutkou.
Přehled ve výrazných divadelních projektech s lidmi s postižením či s lidmi z minoritních skupin. (angažované divadlo, sociální divadlo, Divadlo A. Boala, politické divadlo, edukativní divadlo,...)
- Cílem předmětu je seznámit studenty se základy dramaterapie - uměleckou a léčebně-výchovnou metodou, kterou lze aplikovat v rámci individuální i skupinové práce a která využívá dramatické struktury se speciálním cílem v určitých improvizovaných situacích "tady a teď" a evokuje k prožívání emocí či k získávání vnitřní motivace vedoucí k integraci. Předmět představí základní pojmy a jejich obsah, definice a jejich vymezení v oboru arteterapie - mladého oboru, jenž se u nás začal vyvíjet po revoluci 1989 a akademická obec se jím začala vážněji zabývat teprve až před několika lety. Přednášející nastíní základní dělení oboru (arteterapie, dramaterapie, socioterapie, psychoterapie, dancetherapy, muzikoterapie, dotyková terapie, terapie loutkou) a větší pozornost věnuje zcela nové arteterapeutické metodě terapie loutkou. Ačkoli se jedná o přednášku bude její součástí účast na arteterapeutických tvořivých, zážitkových dílnách Terapie loutkou ve Speciální škole v Opavě a diskuse nad zhlédnutou dílnou. Ke zkoušce je povinné zúčastnit se alespoň jedné praktické ukázky a následného rozboru této dramaterapeutické metody.
- Literatura
- povinná literatura
- VALENTA, M.:. Dramaterapie. Praha: PORTÁL, 2001. info
- MACKOVÁ,S. Dramatická výchova.Brno:DiFa 2004. info
- HILLMAN J. Klíč k duši. Praha: PORTÁL, 2000. info
- WAY, B.:. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha: ISV, 1996. info
- MORGANOVÁ, N.; SAXTONOVÁ, J. Vyučování dramatu: Hlava plná nápadů. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. info
- ŠICKOVÁ-FABRICI, J.:. Základy arteterapie. Praha: PORTÁL, 2002. info
- MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy. Zásobník her a improvizací. Praha:ARTAMA, 1992. Praha: IPOS, 1998. ISBN 80-7068-103-9. info
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Informace učitele
- 1. Účast na přednáškách a základní orientace v terminologii oboru a orientace v dosažitelné literatuře.
2. Návštěva jedné z vytipovaných arteterapeutických dílen Terapie loutkou v Opavě či Ostravě.
3. Reflexe navštívené arteterapetické dílny ústní formou
4. Předmět je zakončen zkouškou. Ke zkoušce je nutno dodat max. na 2 normostrany písemnou reflexi dílny nebo divadelního představení realizovaného s lidmi z minoritních skupin či handicapovanými.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2009/UBK20024